Maksym

    Hej! Jag heter Max och jag studerar gymnasienivå kurser genom Komvux just nu. Jag är 26 år gammal nu, men när jag var 19 och 20 började jag olika gymnasienivå yrkeskurser som gick inte speciellt bäst. Nu 7 år senare går jag tillbaka till gymnasiet och gör mitt bästa för att komma in i en av de bästa teknologiska skolor i Sverige, som LTH, KTH, Chalmers.

    Under ett vägledningsmöte jag hade med en av SYV här på Komvux det visade sig att de 7 betyg jag fick när jag var 19 och 20, de E och D betyg, ger mig 800 poäng som jag inte får tacka nej till. Så till slutet ska mina tidigare misstag göra så att jag inte kan komma in i de skolor jag vill, trotts att nuförtiden jag kämpar väldigt hårt och får endast A-betyg. Det är möjligt att söka kurser fortfarande, men jag kommer ha låg prioritering och jag till slutet fick inga även okonkreta svar på 'hur svårt kommer det vara att komma in'.

    Jag nyss fick veta att man kan fortfarande ha hög prioritering vid antagningen om de kurser som man söker behöver man för antingen grundläggande eller särskild behörighet.

    Så min tanke var att göra såhär: Medans jag fortfarande har runt 1500 poäng, jag skulle ta ej obligatoriska kurser (kurser som inte krävs för grund- eller särskild behörighet), som Programmering 1, Webbutveckling 1, Matematik 5, Engelska 7, och så på slutet då jag kommer redan ha så många poäng att jag hamnar i låg prioritering, söka obligatoriska kurser som svenska, fysik, kemi, historia, samhällskunskap.

    Jag är medveten att högskoleprovet är en lösning också, men eftersom jag inte vill lita bara på det, skulle det övanstående vara en lösning?

    MVH,

    Max

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, för att få grundläggande behörighet och för att prövas med ditt meritvärde i någon betygsgrupp behöver du få ut antingen ett Slutbetyg eller Examensbevis - från komvux. Planering mot ett Slutbetyg eller Examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux. I vilken ordning du läser kurserna som kommer ingå i ditt slutbetyg eller examensbevis spelar ingen roll - inte för hur lågt eller högt du blir prioriterad till nästa kurs på komvux. Så länge du inte tagit ut slutbetyg eller examensbevis från komvux ligger du på samma "prioriteringsivå" i "komvux-ögon". Däremot tror jag inte du ska få läsa om de kurser i vilka du redan har godkända betyg, utan de kurser kommer komvux ta in i ditt slutbetyg eller i ditt examensbevis (för att du har redan godkända betyg i dem).
    Om man vill läsa om en kurs som redan är betygsatt med Godkänt betyg, kallas det för "konkurrenskomplettering" och det är extremt ovanligt att komvux tar in någon för att konkurrenskomplettera. Du får givetvis söka läsa om kurser i vilka du har godkända betyg, men jag tror inte du kommer få studieplats (pga komvux har begränsade resurser och varje plats kostar pengar).