Kim
    Ungefär vilka betyg bör man ha i de relevanta ämnena för att klara Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kim!

    Behörighet till NA är betyget "E" från vårterminen i åk9 i 12 ämnen:
    svenska eller svenska som andraspråk
    engelska
    matematik
    fysik
    kemi
    biologi
    samt 6 andra valfria ämnen.

    Med de betygen kan man komma in på NA och tanken är att man borde också kunna klara studier på NA med godkända resultat.

    I praktiken visar det sig dock att elever som har lägre än betyg C från grundskolan i matematik, fysik, kemi och biologi - har mycket svårt att klara studier på NA & speciellt svårt är det för dem på inriktningen "Naturvetenskap".

    Man kan genom mycket pluggande klara sig genom NA och få gymnasieexamen men att uppnå höga betyg som krävs för att komma in på attraktiva utbildningar såsom läkare, tandläkare, veterinär eller marinbiolog - är mycket svårt.

    Vi rekommenderar därför att elever som har lägre betyg än B i matte, fysik, kemi och biologi på grundskolan, söker andra program än Naturvetenskapsprogrammet.

    Du kan på www.matteboken.se titta på innehåll i kurserna i matematik. På NA, inrikt.Naturvetenskap läses det Matematik 1c, 2c, 3c och 4 som obligatoriska kurser.

    Ett bättre alternativ är att läsa Ekonomi eller Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet och i fall man känner sig motiverad - söka till Komvux eller till ett Naturvetenskapligt basår på högskolenivå för att komplettera med fysik, kemi, biologi och matte.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Jag har betyg A i Biologi, B i Kemi, B i Fysik samt ett C i Matte (har dock i genomsnitt ~82% rätt på proven nu i nian och kommer kanske t.o.m. att höja mig till ett B eller A). Är nu studiemotiverad och villig att studera något jag ej varit innan p.g.a. att jag mått dåligt. Vill bli Jurist eller Läkare efter gymnasiet och mina favoritämnen är no, matte, samhällskunskap och historia. Tror du att jag skulle kunna klara na/na på gymnasiet?
    • Milla : Utifrån det du berättar, så ser jag inget som skulle peka på att du inte skulle kunna klara NA, natur - på gymnasiet! Önskar dig stort lycka till!