Adrian
    Hej! Just nu läser jag allmän kurs på Jönköpings folkhögskola. Jag läste 2 år på gymnasiet så har bara läst på folkis i ett år, beräknas få mitt omdöme i Juni i år.

    Jag har gjort HP 2 gånger och lyckades inte få tillräckligt med poäng för psykologprogrammet (1.00) och har då sökt lite skolor utomlands. En skola i Estland (Tallinn University) har gett mig ett villkorligt antagningsbesked med krav att jag laddar upp ”final secondary education certificate” samt ”transcript of records” senast 1a juli.

    Jag har några enstaka betyg från gymnasiet men har ingen examen då jag hoppade av. Från folkhögskolan kommer jag bli behörig tror jag starkt men omdömet kommer nog inte vara 4 då jag har haft problem med att lämna in arbeten i tid och har bara 80% närvaro.

    Vet att UHR kan erbjuda ett intyg som styrker att man är behörig till högskolestudier i Sverige men jag vet inte, brukar utländska högskolor nöja sig med det eller kan de ändå bestämma sig för att neka mitt intyg från folkis? Då Estland är ett EU-land tänker jag att det inte bör vara jättefrämmande för de som validerar betyg att i Sverige finns det flera vägar till behörighet men det stressar mig ändå att de inte kommer vara nöjda.

    Har ni någon gång hört om en elev som kommit in på universitet utomlands enbart på behörighetsintyg? Vet ni om någon som sökt i Estland och kommit in så som jag sökt nu med folkis intyg?

    Har googlat mycket men hittar ingenting som kan ge mig ett konkret svar.

    Skulle uppskatta er hjälp! Tack på förhand.

    Mvh,
    Adrian
    • Milla : Är det psykologutbildningen du söker läsa i Estland?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian;

    skolorna utomlands får göra egna bedömningar. Att du inte får högsta omdöme från en folkhögskola - alltså lägre än 4.0 - påverkar ju inte det faktum att du i Sverige blir Behörig till högskolestudier. Intyg från UHR om att du är i Sverige behörig till högskolestudier tycker jag du bör ansöka om och jag hoppas och tror att Universitet i Tallin (Estland) "nöjer" sig med det. Sedan, hur det blir med att konkurrera om plats (behöriga konkurrerar om plats på utbildningar ju) - är det "nästa fråga".
    Sedan tänker jag också på följande: om du läser till psykolog i ett annat land, så är det inte säkert att du ska kunna få ut legitimation som psykolog i Sverige. Kompletteringar kan krävas i form av kurser och/eller praktik och det är går inte på förhand ge garanti på att de kompletteringar ska bli möjliga att göra (förhoppningsvis kommer det att gå att ordna även om det kan ta tid, men någon garanti kan jag inte ge).
    Utbildningar som leder till att man kan jobba som psykolog är långa. I Sverige läser man i fem år. På så lång tid kan mycket ändras, och de reglerna som gäller idag kanske inte gäller om 5-6 år. Det är mycket säkrare att läsa mot legitimationsyrken i Sverige om man vill sedan jobba i Sverige. Men jag förstår att om du inte kommer in på psykologprogrammet i Sverige så kanske studier utomlands kan vara en framkomlig väg (men ngn garanti tror jag inte du kan få från någon).

    Studie- och yrkesvägledare