J

    Hej! Jag är en elev i trean, Jag tar examen sommaren 2022. Jag vill ansöka till arkitektprogrammet. Men meriten är jätte hög, den ligger på 21,41 och min merit är inte så hög kan jag säga, på grund av olika anledningar. Min fråga är att, att skriva högskoleprovet säkert att få plats där om man verkligen pluggar till det? Andra frågan är, det finns arkitektprov också, ville veta finns det andra sätt än högskoleprov och arkitektprovet för att kunna komma in till arkitektprogrammet, iså fall vilka. Tredje frågan är, Kan man plugga upp sina betyg under ett ledigt år sedan ansöker man och komma in (plugga upp= plugga upp nivåer på ämne, alltså om man har E i Matte C osv, kan man plugga upp det till ett B t.ex, istället för att plugga om hela kusen.). Skulle verkligen uppskatta svar på mina frågor, Tack!

    • syv : Hej `J 20 år.´ Ett bra sätt att öka dina chanser att göra ett bra arkitekt prov är att gå en förberedande konstutbildning. Många som gått på Grafikskolan i Stockholm har kommittén på Arkitektutbildningar. titta gärna på https://www.instagram.com/grafikskolan/ och välkommen att söka hälsningar Mariana E

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej J!
    gör högskoleprovet och arkitektprovet, båda alltså. Hur högt resultat på proven du får, kan vi på FRåGA SYV inte gissa på. Tränar man på gamla prov, brukar man få högre resultat men de tär mycket som "spelar in" - bl.a dagsformen den dagen man gör provet.
    Finns ännu ett prov - Matematik-och-Fysik-provet, men så vitt jag vet används den /vad gäller utbildningar inom Arkitektur/ endast vid antagning till Chalmers (tekniska högskolan i Göteborg); se mer om detta på matematik-och-fysikprovet.se
    ***

    Att "plugga upp" betygen efter gymnasiet om man redan har godkända betyg i kurserna får man oftast göra på egen hand (självstudier) och se sedan om man hittar var man kan göra prövningar. Du får också söka till komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) men att få plats på en gymnasiekurs i vilken man redan har godkänt betyg blir sällan möjligt.
    ***
    Du får också fundera över fölljande: inom arkitektur ett antal olika yrken. Och det finns utbildningar även inom andra skolformer än högskola-universitet; kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar som på ett eller annat sätt har med arkitektur att göra. Se (nedan finner du snabblänkarna) några exempel:
    utbildning/campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter
    campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering