Zambe

    Hej! jag går fordons programmet och går i 2:an har alltid vetat att jag har gjort fel val sen dag 1 men har haft persnlinga problem min fråga är om jag inte skulle klarat karaktär efter avslutningen i 3:an men har godkänd i sve 1,2,3 eng 5,6 osv kan jag fortfarande komma i i universitetet?

    • Anna : Vilken utbildning på universitetet vill du komma in på?
    • Milla : Läsåret har börjat för ganska kort tid sedan. Det borde fortfarande vara möjlighet att försöka byta till år 1 på ett annat program, om du är missnöjd med det programmet som du går på nu.
    • Zambe : nej asså jag vill nt byta linje jag bara undrar om det finns möjlighet att komma in i universitet om jag inte klarar av karaktär
    • Milla : Med "karaktär" - menar du karaktärsämnen? Vilken utbildning på universitetet vill du komma in på och varför? Vilket yrke vill du jobba inom i framtiden?
    • Milla :

      Du får gärna läsa mitt svar nedan. Du kan i vilket fall inte göra mer än ditt bästa, eller hur? Kämpa på, försök få så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser. Blir du inte direkt efter gymnasiet behörig till den eftergymnasial utbildning som du vill komma in på, får vi titta på möjligheterna att komplettera så att du blir behörig. Du får också gärna titta på kraven för examensbevis från gymnasiet (det är max 10% av poängen som får i examensbeviset vara betygsatta med F). Om du inte får ut examensbevis, utan endast ett studiebevis - blir du obehörig till svenska högskole-universitetsutbildningar. Men det går att komplettera. Det finns också utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet. Varför vill du läsa just på Universitetet?

    • Zambe : i nu i tillfället går jag i gymnasiet och vi har något som heter karaktär (fordons lektioner) och min fråga lyder "vad händer om jag inte klarar karaktären" kan jag fortfarande söka in i universitet efter gymnasiet om jag har godkänd i alla andra ämnen förutom det.
    • Mikael :

      vi vet inte vad din skola kallar för "karaktär" (fordons lektioner). Se i Programplanen för ditt program, FT >>- vilka kurser som finns (kursernas riktiga namn) och uppge vilken eller vilka kurser du riskerar att få F i (alltså som kurserna heter enligt skolverket). Prata annars med studie- och yrkesvägledare på din skola. Hen borde veta vad din skola väljer att kalla för "karaktär"/fordons lektioner, och om hen inte vet kan hen fråga lärarna.

    • Mikael : Annars, så håller jag med de svar och kommentarer som redan givits här i tråden: du kan inte göra mer/bättre än ditt bästa och du bör göra ditt bästa i varje kurs du läser. Du har kommit (bara) en tredje del in i gymnasieutbildning (avklarade kurs 1 av 3). Kurserna blir svårare ju längre in i utbildningen du kommer. Om du redan nu, i början av "tvåan" riskerar få F i minst en kurs, så bådar det inte så jättebra för dina möjligheter att få ut examensbevis och med det också grundläggande behörighet till högskolestudier. Men gör ditt bästa och hoppas på det bästa! Ingen kan göra mer än hen kan. Det finns, som tur är, många olika vägar in på arbetsmarknaden. Alla behöver inte läsa på universitetet. Och, otroligt nog, kan man gå arbetslös även med universitetsutbildning "i bagaget". Om du svarar vilket yrke som du i framtiden vill jobba inom, kan vi förhoppningsvis ge dig förslag på flera olika vägar att gå efter gymnasiet, och detta i båda fallen: om du får ut examensbevis i slutet av år3 respektive om du får ut endast ett studiebevis.
    • Zambe : Isf hade jag säga personbil det är den inriktningen jag är inne i just nu.
    • Anna :

      För att uppfylla kraven för examensbevis från Fordon- & transportprogrammet behöver du bland annat ha godkända betyg (lägst E) i alla de fyra kurser som i Programplanen för FT är listade under "Personbil"; även med en av de kurserna underkänd, alltså med F-betyg, kommer du inte kunna få ut examensbevis, utan endast ett studiebevis. Och studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier, så svaret på din fråga är Nej, du blir inte behörig till universitetsstudier, i alla fall inte direkt efter gymnasiet. Du kan efter gymnasiet satsa på att komplettera på komvux eller läsa mot omdöme på en folkhögskola.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hetem,
    på sikt, med kompletteringar efter gymnasiet, kan man, i alla fall teoretiskt sett, komma in på vilken universitetsutbildning som helst. En av de viktiga frågor är - Vilken utbildning på universitetet som du vill komma in på? Detta frågar jag för att få fram vilken Särskild behörighet som just den utbildningen kräver? T.ex vill man komma in på civilingenjörsprogrammet, så behöver man bland annat ha godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi1 och Matematik 4. Ett annat exempel: Fastighetsmäklarprogrammet - här behöver man ha godkända betyg i Matematik 3 och i Samhällskunskap 1b.
    Förutom särskild behörighet som är olika för olika utbildningar på universitetet, behöver man alltid ha Grundläggande behörighet. Och sedan konkurrerar alla behöriga sökande om studieplats.

    Vad gäller grundläggande behörighet, så finns det olika sätt att uppnå:
    -ett sätt är via examensbevis från gymnasiet eller från komvux;
    - ett annat sätt är via studieomdöme från en folkhögskola;
    - ännu ett sätt är via arbetslivserfarenhet (om du jobbar i minst 3 år på minst halvtid från 19-årsåldern kan detta i kombination med ett mindre antal godkända gymnasiala betyg ge grundläggande behörighet);
    - och nu tillkommer också (från året 2025) ännu ett nytt sätt - att göra ett särskild prov som påvisar att man har grundläggande behörighet; i år, 2022, kan de som är 24 år gamla och äldre, anmäla sig till "provet på prov"... men det omfattar inte personer i din ålder, för att du är ganska mycket yngre.
    Mitt råd är att du försöker uppfylla kraven för examensbevis och för övrigt, försöker få så höga betyg i alla kurser du läser på gymnasiet.
    Jag vill också påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än högskola-universitet. Titta t.ex på vad som finns inom Yrkeshögskola. Några exempel - nedan:
    institutet-for-tillampad-hydraulik-ith/hydraulsystemtekniker
    provtekniker-maskinutveckling-ith
    järnvagstekniker-kvalificerad-signaltekniker
    fordonstekniker-movant
    ambulanssjukvardare-lernia
    logistik-och-transportledare-kunskapskompaniet
    kvalificerad-bantekniker-tcc
    järnvagsprojektor-tcc-distans
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/elektronikingenjor-autonoma-fordon
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/anlaggningsdykare
    AI-developer-jensen
    dev-ops-engineer-jensen

    Studie- och yrkesvägledare