Sara
    Jag har hört att man har lättare att få jobb med en universitet examen stämmer detta? Är det stor skillnad mellan universitet och högskolan, tex kvalité på utbildningen. Och om man nu skulle välja högskolan, efter examen kan man då plugga vidare på universitetet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Läs info på Framtid.se/högskolenivå

    I praktiken spelar det ingen roll om man har examen på grundnivå t.ex kandidat från högskola eller universitet. Det är först när man kommer till forskarutbildning (om man vill satsa på att bli forskare eller högskolelektor) som det spelar roll för att det är möjligt att högskola inte kommer kunna erbjuda forskarutbildning men universitet gör det.
    Hur olika arbetsgivare tänker när de anställer, kan vara olika. Kan givetvis finnas arbetsgivare som tror att samma utbildning på universitetet är bättre än på en högskola…