sara

    Hej syv jag är en tjej på 19års åldern och är väldigt intresserad och plugga vidare. Jag är väldigt intresserad inom politik och vill jätte gärna påverka saker men samtidigt är jag intresserad och läsa bussnies och öppna ett eget. Jag undrar om det finns något liknande jag kan plugga med som har med politik och bussnies och hur lång är utbildningen?

    • Mikael : Öppna eget kan man med många olika utb.bakgrunder, finns inga krav på högskoleutbildning- https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare
    • Julia : Jag håller med Mikael svar: egenföretagare kan man i Sverige bli även utan gymnasial utbildning och ibland även utan fullständig grundskoleutbildning; beror helt på inom vilket område företaget kommer bli verksam. Som egenföretagare bestämmer man själv vilken utbildning man behöver skaffa sig för att kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder för att företaget ska "gå runt".

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    är det på högskolenivå du vill läsa? Har du gymnasial utbildning och i så fall på vilket program? fick du ut examensbevis när du slutade på gymnasiet?
    Det finns annars eftergymnasiala utbildningar även inom andra skolformer än högskola/universitet. T.ex kan du ta och titta på många olika yrkeshögskoleutbildningar. ...utbudet finns på www.yhguiden.se
    Och nere kommer jag nu att lista upp några exempel på yh-utb:
    nackademin/business-intelligence-analytiker
    ihm-business-school/account-manager-b2b-ihm-stlm
    boras-yrkeshogskola/digital-business-developer
    hyper-island1/business-developer-hyper-stockholm
    frans-schartaus-handelsinstitut/hotel-management-frans-stockholm

    Om yrket Politiker - var god se framtid.se/yrke/politiker
    Högskole-universitetsutbildningar har en egen gemensam hemsida www.studera.nu där du kan söka fram listor på utbildningar som har med business och politik att göra. Utbildningsutbud förändras och brukar fastställas till första dagen i anmälningsperioden - alltså innan dess är det inte alls säkert att det går att se just "din" blivande utbildning, men det är inte förbjudet att t.ex kontakta studievägledare på de lärosäten där du vill läsa och fråga om de även på förhand vet ngt om förändrat utbud på deras skola (på så sätt kanske du kan få förhandsinfo och kan planera på längre sikt).