Monalisa

    hej, jag ska ta studenten nu i juni och har sökt in till några olika program till universitet i karlstad en stad jag bor utanför. Jag undra efter tt jag flyttat till studentkorridor och allt, men sen kanske efter några månader ångrar mig om jag valde fel. Vad ska man göra då? Man kan väll inte bytta program direkt eller hur gör studenter när de ångrar sig :/?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Frågar du om hur det blir med boende i studentkorridor om du hoppar av studierna? (alltså om du får fortsätta bo i studentboende om du inte längre är studerande?) eller undrar du ngt annat?

    Allmänt gäller:
    studera är frivilligt på högre nivå än grundskola. Och det är frivilligt att läsa även på grundskolenivå, om man fyllde 18 år.
    När man bedriver de frivilliga studier får man själv tänka på bostad och sin ekonomi under studietiden.
    Studentboenden är avsedda för studerande och inte för dem som inte studerar.
    För att komma in på en ny utbildning, behöver man (som regel) göra ansökan inom ansöknings-/anmälningsperiod och konkurrera om plats på utbildningen. Att hoppa in i en pågående utbildning kan man endast i undantagsfallen.

    Info om bostad finns på Karlstads Universitets webbplats på kau.se/utbildning/att-lasa-pa-universitetet/bo-och-leva/bostad

    • : jag menar, vad händer ifall man är i novemenber och inte vill fortsätta gå sin utbildning, måste man då vänta tills april? :/
    • : för att söka om på nytt och blir man utkickad från sin bostad och allt :/
    • Anna : Studiebostad är för studerande. Om man inte studerar får man uppmaning att snarast flytta (detta för att det kommer säkert finnas studerande som står i kö till studentbostad). ... Om man i november inte vill fortsätta gå sin utbildning då bestämmer man sig att antingen ändå härda ut och fortsätta läsa fram tills man får jobb eller plats på en annan utbildning, eller så hoppar man av och söker jobb eller en annan utbildning. Till högskoleutbildningar på grundnivå som startar i januari måste man göra anmälan senast i mitten av oktober (vanligtvis 15 oktober). Om man har missat söka under anmälningsperioden, kan man se om man hittar ngn utbildning man vill komma in på som har SEN ANMÄLAN (alltså där det står tomma platser på...). Om inte det - då söker man under nästa anmälningsperioden - till start på hösten (i augusti-september). Var man i så fall bor mellan november och nästkommande aug-september är upp till den studerande men man kan inte fortsätta bo i studentbostaden om man inte studerar. Vilken sysselsättning man har och vilken inkomst man har när man inte studerar är återigen upp till den personen: allmänt sett, kan man söka jobb, försöka komma in på praktik, starta eget företag, försöka hoppa in ngn pågående utbildning där det står tomma platser ... det finns nog inget svar som vi kan ge som passar alla situationer. Tråkigt att behöva stanna på en utbildning om man ej trivs, men det kan vara bättre lösning att stanna kvar och försöka göra det bästa av sina studier (lära sig så mycket man kan och få så många godkända betyg man kan) fram tills den dagen som man får jobb, en annan bostad eller plats på en annan utbildning.
    • : gud vilket utvecklat toppen svar tusen tusen tack verkligen, va så rädd och låta dum men är glad att jag frågade iallafall <3 kram
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer