Aleeki

    Hej! Jag heter Aleeki och pluggar IGCSE i Kenya! Flyttade nämligen dit i somras efter att jag gick klart årskurs 9. Jag vill flytta tillbaka till Sverige efter jag är färdig med min gymnasieutbildning och plugga universitet i Sverige, dock måste jag ha en högre sekundär utbildning (alltså A levels eller liknande) vilket jag då inte ska plugga. Med min sekundära utbildning, vilket är en gymnasieutbildning här i Kenya, kan jag börja universitet direkt efter jag är färdig. Men eftersom att jag vill plugga i Sverige igen, funderar jag på att skriva högskoleprovet ifall det kan ersätta att plugga två års A levels? Kan jag med min sekundära utbildning (IGCSE) och med högskoleprovet, söka till universitet i Sverige?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du ställer en viktig men också en lite för "bred" fråga... och som också har flera olika "aspekter" inom samma fråga.
    - VILKEN universitetsutbildning vill du söka till? bl.a är det viktigt om utbildningen på universitetet i Sverige ska gå med undervisningsspråk SVENSKA eller ett annat språk (det finns ett antal utbildningar som har andra undervisningsspråk, t.ex Engelska). Om den svenska universitetsutbildningen ska gå på svenska, behöver du i så fall även ha godkänt betyg i svenska 3 eller Svenska som Andraspråk 3 (SAS 3) eller godkänt resultat från TiSUS-test (detta för att bekräfta att du kan tillräckligt mycket svenska för att kunna följa utbildningen).
    - HÖGSKOLEPROVET gör man i Sverige för att delta i ännu en urvalsgrupp (HP-urvalet) men högskoleprovet befriar Inte från kraven på Grundläggande & Särskild behörighet; alltså sökande till svenska högskoleutbildningar måste ha BÅDE grundläggande och även särskild behörighet.
    Grundläggande behörighet är samma för alla högskoleutbildningar:
    men Särskild - är olika för olika utbildningar; därför är det viktigt att veta Vilken utbildning du vill söka till (för att se vilka krav för särskild behörighet du behöver uppfylla).

    Hej igen,
    skickar nu några länkar:
    sh.se - Södertörns högskolans hemsida;
    sh.se/program--kurser/utbildningsguide/antagning
    folkuniversitetet.se/Las-mer-om-sprak/Sprakexamina/Tisus
    antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning
    uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning - info på Universitets- & högskolerådet om bedömning av utländsk utbildning.

    • : Alltså kan jag söka till ett svensk universitet med min sekundära utbildning+TiSUS?
    • : Beroende på VAD för utbildning alltså
    • : Vill gärna plugga IT, medier och design på Södertörns Högskola, de kräver grundläggande behörighet. Alltså att jag kan söka universitet med den utbildning jag har i det landet jag studerade i, alltså Kenya, vilket jag kan då IGCSE är en gymnasieutbildning i Kenya som leder till universitet direkt efter.
    • : + TiSUS, antar jag. Vilket inte är något problem för mig
    • Julia : TiSUS är Test i Svenska för Universitets-studierande; jag antar att du kommer söka till eftergymnasiala utbildningar om ett par-tre år och inte till hösten 2020, och reglerna kan förändras. De som gäller idag behöver inte gälla om 2-3år. ... Vi har ingen expert på Kenyanska utbildningar och vi kan därför inte säga om du med din "secundär" utbildning kommer bedömas ha Grundläggande behörighet. De som har utländsk gymnasial utbildning skickar sina betyg till UHR, Universitets- och högskolerådet för bedömning och få sedan svar om de behöver komplettera eller inte. Du kan annars testa ta kontakt med Antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa sen, alltså på Södertörns högskola. De kanske kan ge dig ett mer detaljerat svar eller annan sort hjälp, vilket vi här på Fråga SYV inte kan ge. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar och skicka länkar till några hemsidor - bl.a där du kan se vart du skickar dina betyg från gymnasiet i Utlandet - för bedömning.
    Läs alla kommentarer