Faisa
    Hej!
    Jag undrande om man kan söka universeitet utomlands och här i Sverige samtidigt. För jag vill inte slösa ett år om jag inte kommer in i Sveriges universitet.Och ville vet hur också?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Faisa,

    ja, man kan söka universitet utomlands och här i Sverige samtidigt.

    I Sverige gör man ansökan via www.antagning.se Nästa ansökningsperiod till svenska högskolkeutbildningar blir 15 september - 15 oktober och sedan 15 mars - 15 april (kan bli förlängd i några dagar också - t.ex i år var ansökningsperiod förlängd till 18 april). Utbud av svenska högskoleutbildningar kan man se även på www.studera.nu

    Hur man söker till universitet utomlands kan bero på vad det är för land; och om det är statligt eller privat universitet. Info om 60 vanligaste länderna där svenskar brukar läsa finns här>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Amanda SYV

    Hejsa Faisa,

    Det är fullt möjlight att söka till skolor utomlands samtidigt som du söker för studier utomlands.

    Åker du via oss så brukar första stegaet vara att man bokar in en tid för ett samtal, för att gå igenom mer information om en specifik skola eller utbildning. På vår hemsida kan du se alla våra samarbetskolor: https://www.sts-studyabroad.com/sv/

    Inom vilket ämnesområde är du intresserad av att studera?

    Önskar dig en härlig dag!

    /Amanda på STS Study Abroad