Fisnik
    Hej,

    Jag hoppade av gymnasiet en gång i tiden. Efter det har jag läst upp ämnen på NTI.

    Hur många poäng jag har totalt kombinerat med gymnasiepoäng och NTI har jag inte just nu, då jag inte befinner mig hemma.

    För ett par år sedan när jag skulle sätta igång att läsa på NTI, är jag rätt säker på att de sa: eftersom du inte har fullständigt gymnasiebetyg får du konkurrera med högskoleprovet den dagen du söker in på utbildning/kurser.

    Mina frågor:
    1. Hur många poäng är minimum för universitetsbehörighet med kombinationen gymnasiebetyg/NTI-betyg?

    2. Stämmer det att jag konkurrerar endast med högskoleprovet?

    3. Har arbetslivserfarenhet någon betydelse? T.ex. att jag inte behöver ha de klassiska 2500 poängen för slutgiltigt gymnasiebetyg? Har för mig att de pratade om detta för ett par år sedan, när jag satte igång med att läsa upp ämnen.

    Hade verkligen uppskattat ett svar snarast möjligt.
    Med vänlig hälsning,
    Fisnik
    • Anna :

      Har du på gymnasiet fått Samlat betygsdokument och i så fall från vilket år? Reglerna är komplicerade och du behöver helst boka tid hos Syv på komvux för utredning/studieplanering men annars kan du göra ansökan till högskola nu, senast 15 april och du får svar från Antagning.se om du är behörig.

    • : Jag läste två olika program, 1 år vardera och har betygen från de programmen/åren. Detta var 2004 och 2005.
    • : Är det bäst med en syv på Komvux, eller fungerar det lika bra med någon studievägledare på Linneuniversitet?
    • Anna :

      Syv på komvux ! - i första hand. Det är inte säkert studievägledare på universitetet har den kompetensen; ännu en möjlighet - vänd dig till antagningsgruppen på Linnéuniversitetet.

    • : Tack för väldigt bra och snabba svar!
    • Anna : Vi svarar mer ingående lite senare...;)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    till högskoleutbildningar kan man bli behörig på Olika sätt. Man måste alltid ha Grundläggande behörighet. Till många (men inte till alla högskoleutb.) måste man också ha Särskild behörighet.

    Uppnå grundläggande behörighet kan man genom fullständiga gymnasiala betyg
    eller
    genom "Reell kompetens". Om "En annan väg - Reell kompetens" var god läs på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

    Om man inte har fullständiga gymnasiala betyg och är behörig enligt Reell kompetens - har man inget att konkurrera med om plats (meritvärde kan man inte räkna ut på icke-fullständiga gymnasiala betyg) och då kan man komma in på högskoleutbildningar där det står tomma platser, men vill man komma in på en populär utbildning, måste man Konkurrera om plats: och i så fall måste man ha ett giltigt resultat från Högskolerpovet. Man konkurrerar i så fall i HP-urvalet, endast.

    Läs gärna också information på https://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola