Sky

    Hej! Jag undrar hur stor roll det spelar av valet av universitetet. Jag menar om man väljer en bättre, en av Sveriges toppuniversitet vad ger det mig till skillnad från att jag väljer en vanlig universitet? Kommer det öka chansen att jag får jobb snabbare eller högre ingångslön?? Eller har universitetet mest med ”prestige” att göra. För att jag vet att jag kan komma in på Örebro universitet inom civilingenjör, men då jag bor närmare Eskilstuna tänkte jag välja Mälardalens universitet. Vad tipsar ni mig att göra och hur stor roll spelar det egentligen? Nu bryr jag mig inte om studentlivet, utan endast av jobb efteråt.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej S!
    Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. En arbetsgivare kan t.ex vilja att i första hand anställa någon som har examen från samma universitet som hen själv har examen ifrån... En annan arbetsgivare kan titta på betygen (kanske både från gymnasiet och från universitetskurser) och på teman för projekt och uppsatser eller "diplomarbeten" som ingick i utbildningen som du har examen ifrån. Hur olika arbetsgivare hos vilka du kommer i framtiden söka jobb kan tänka, går inte att få reda på. Du får gärna fråga några arbetsgivare hos vilka du tror du i framtiden vill söka jobb.
    Min erfarenhet är att det viktigaste är att man har tagit "rätt examen" och vilka personliga egenskaper man har + att man också helst har någon arbetslivserfarenhet (t.ex från sommarjobb och extrajobb).
    Om du tror att utbildning på något lärosäte är "bättre" än en motsvarande utbildning på ett annat lärosäte och du har möjlighet att komma in och även fixa bostad på skolorten, så gör gärna det. Det är viktigt att agera utifrån vad du tycker blir bäst för dig. Några allmänna regler finns inte skrivna. Oskrivna "regler" kan eventuellt finnas, men exakt hur de ser ut och hur de kan påverka din framtid på arbetsmarknaden kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte redogöra för.