Pauline

    Jag ska läsa en kurs på komvux som är pågår fram till 18 December i år. Ansökan till utbildningar vårtermin stänger 15 Oktober, då är jag inte färdig med min kurs. Min fråga är om min ansökan med de nya meriterna hinner uppdateras fram till det sista antagningsbeskedet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pauline,

    enligt info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum är sista dag att komplettera ansökan till svenska högskoleutbildningar till vårterminen 2021 - den 1 december 2020. Om kursen pågår till 18 december kan du inte komplettera med betyget senast 1 december. Om den kursen krävs för behörighet kommer du svar OBEHÖRIG från antagning.se och ej ska kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Om det senare öppnas Sen anmälan (i fall det blir för få behöriga sökande) kan det ändå lösa sig, men det är endast på utbildningar där det finns fler platser än behöriga sökande. Till de populära utbildningar med tuff konkurrens kan det ej hända att "sen anmälan" skulle öppnas.
    Lösningar: försök läsa kursen på kortare tid så att du kan få ut betyget i slutet av november. För det råder vi ha kursslut i mitten på november men helst tidigare (slutet på oktober eller första veckan i november - detta för att det kan ta 2-3 veckor från det att du får veta vilket betyg du får till att du får betyget "i handen" - administration tar också tid).
    Under alla omständigheter är det ditt ansvar att se till att alla betyg är synliga för personal på antagning.se - om betyget du har ej syns på din inloggning på antagning.se senast sista kompletteringsdag, bör du själv ladda upp det (och för det behöver du ha betyget "i handen" i original, på arkivpappret med rektors underskrift).
    Vänligen
    Julia