David

    Hej! När man tar studentexamen står ju samtliga betyg man erlagt under gymnasietiden på ett samlatpapper; slutbetyget. Jag kommer att göra prövning på flera av kurserna jag har fått betyg i på gymnasiet på komvux för att höja mitt betygsvärde. Om jag hypotetiskt får betyget B på komvux i MA2B, finns det då möjlighet att uppdatera ens dokument med slutbetyg så att det nya betyget står istället för det lägre? När man exempelvis söker sig utomlands vill de ju gärna ha en kopia på betygen, och då vill man helst slippa visa sitt gamla, lägre betyg om man har ett högre.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    när du slutar på gymnasiet (efter ha läst i 3 år på heltid) får du ett av följande dokument:
    Examensbevis eller Studiebevis.

    Om du uppfyller kraven för gymnasieexamen - får du ett examensbevis. I det dokumentet får inget ändras i efterhand; alla betyg som du läser upp efter gymnasiet lär finnas på andra "papper" - Utdrag ur betygskatalogen, brukar det heta och så skickar man examensbevis och det där tilläggsbetygen tillsammans när man söker till eftergymnasiala utbildningar.

    Om du inte uppfyller kraven, får du ett Studiebevis. Du kan på komvux göra planering om hur du läser upp Studiebevis till Examensbevis. i Examensbevis från komvux får inte betyget i idrott och hälsa 1 ingå, så om du har högt betyg i den kursen, är det kanske synd att förlora det... Och så vill jag inte /får inte/ råda att medvetet missa kraven och sikta på Studiebevis i stället för Examensbevis.
    Målet med gymnasiestudier på de nationella svenska programmen är Examensbevis.
    Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier.

    • :

      Hej Anna, tack för svar!

      I mitt fall handlar det om att förbättra mina betyg, efter examen, på en kurs jag redan har läst som ingår i min gymnasieexamen då min merit inte räcker till de skolor jag vill studera på. Jag har ganska goda betyg på 18,6 av 20, så F i en kurs alt. läsa en annan kurs på komvux än den jag läst på GY är inte aktuellt.

      Om jag förstår det rätt nu, utdraget ur betygskatalogen kommer innehålla både betyget från gymnasiet och från komvux på samma kurs?

      Tack för din hjälp!

      David

    • Julia : Betyget från gymnasiet finns ju i ditt examensbevis, eller hur? Så, det nya betyget - på utdraget från betygskatalogen - skickar du med examensbeviset.