Zanna

    Jag tog studenten vid omvårdnadsprogrammet på gymnasiet för ca 14 år sedan, jobbade lite inom vården efter det men sen har jag bara haft andra typer av arbeten. Nu skulle jag vilja återgå till vårdyrket men känner mig väldigt ringrostig. Jag har glömt jättemycket men är ju ändå behörig. Därför undrar jag om det finns någon typ av uppfräschningskurs man kan gå för att komma tillbaka, jag har ju inte lust att gå hela utbildningen igen.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Känner tyvärr  inte ngn specifik uppfräshningskurs, men tänkte att praktik under några veckor eller om du vill titta på yrkeshögskoleutbildningar till specialistundersköterska? Men fråga på komvux i din kommun (där du är folkbokförd) om de kanske kan ge tips på ngn snabbutbildning eller om de kan rekommendera några kurser ur vård- och omsorgspaketet - för dig.

    Du kan också söka jobb som undersköterska och komma in i jobbet under den första tiden på jobbet, du kan be din arbetsgivare om att hen utser en handledare som du kan gå bredvid under ett par veckor till att börja med.
    P. g. a att Undersköterska är i Sverige ännu (april 2020) inte ett reglerat yrke, kan man få jobb som undersköterska utan ngn specifik utbildning t.ex om man har grundskolekompetens och arbetsgivaren gör bedömning att personen är lämplig att anställas (att hen kan lära sig jobbet på arbetsplatsen, efter anställningen).

    • : Tack så mycket för ditt svar Daniel, ska ta det i beaktning!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!