Hemlig

    hej, jag går natur och samhäll och börjat bli väldigt intresserad i företag,jag skulle vilja jobba inom mode/kosmetik företag , kanske till och med skapa mitt egna men vet ej hur jag ska uppnå detta efter studenten. Vad ska jag göra efter studenten? vad ska ja plugga till?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns inget enkelt svar på din fråga.
    Det är svårt att försörja sig inom det område som du är intresserad av. Många vill jobba inom det område, men det är långt ifrån alla som lyckas. Man ska ha talang och även tur med sig - för att lyckas.
    Börja med att
    kika på många olika yrkesbeskrivningar på Framtid.se, ex. kan du börja med:
    yrken-inom-modebranschen
    yrke/entreprenor-egenforetagare
    yrke/bridal-consultant
    yrke/personal-shopper
    yrke/image-konsult
    yrke/stylist
    yrke/modedesigner
    yrke/modevetare

    Prata med syv på din skola och efter gymnasiet - med syv på komvux och med studievägledare på de eftergymnasiala utbildningar som finns inom det aktuella område.
    Tips på några yrkeshögskoleutbildningar finner du nedan:
    yhguiden.se/utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/skraddare
    yhguiden.se/utbildning/stockholms-tillskaerarakademi/monsterkonstruktor-200yh
    yhguiden.se/utbildning/stockholms-tillskaerarakademi/skraddare-dam-klanning-stockholm