Per

    Jag läste någonstans att kompletteringsbetygen från komvux fick räknas upp med 1,2 när man räknar ihop poängen. Stämmer det eller var det något felskrivet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Per,
    om personen som din fråga gäller har utländsk gymnasieutbildning, se gärna information på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning och meritvärde räknas fram på ett "komplicerat sätt", om jag ska sammanfatta kort. För mer info läs på webbplatsen, länk ovan eller kontakta Antagning.se - tel.nr 0771-550720

    Om din fråga gäller någon med svenska gymnasiebetyg, som kompletterar på komvux - så är det inte säkert att det man läser på komvux kommer påverka meritvärde (kanske inte räknas de kurserna in, över huvudet taget, utan man läser endast för att få mer kunskap); här beror det på vilken typ av utbildningsdokument man har: Slutbetyg, Samlat betygsdokument, Examensbevis eller Studiebevis. Det är flera olika uppsättningar av regler. Bäst är det att boka tid med SYV på komvux - i den kommunen där personen är folkbokförd som din fråga gäller.
    Reglerna kan man läsa om på antagning.se/sv/dina-betyg men ibland är det svårt att tolka dem. Tolkningsföreträde är det Antagning.se som har. Man kan också försöka kontakta antagningsgruppen på det lärosäte (högskola eller universitet) dit man söker.