Markus
    Hej! Jag har hört att man kan söka till Uppsala genom en kombination av alternativt urval och betyg, respektive alternativt urval och högskoleresultat. Om jag förstått det rätt kallas dessa grupper AUBI och AUHP. Stämmer detta, eller är jag helt ute och cyklar?

    Om ovanstående stämmer, hur går jag tillväga för att söka? Om specifika dokument exempelvis måste skickas in, var skickar jag in dem? Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Markus,

    om antagningsprocessen på Uppsala Universitet kan du Iäsa på UU´s hemsida>>

    Du skriver inte vilken utbildning på UU du vill söka till. Är du säker på att just "din utbildning" ska erbjuda AU?

    Ska du söka till hösten 2017? Den vanliga ansökningsperioden börjar 15 mars 2017, men söker man AU, är det vanIigt att man behöver söka tidigare. Det är varje högskola/universitet som bestämmer när och på vilket sätt man ska söka och det behövet inte vara så att aIIa utbildningar på samma lärosäte har samma regler och villkor kring Alternativt urval. Det kan vara så att bara en utbildning har AU-antagning och inte de andra på samma lärosäte.

    Eftersom du ej berättar vilken utbildning på UU du är intresserad av, är det omöjligt att svara på din fråga.

    Du kan vända dig till personal på UU, men de kommer också /tror jag/ ställa första fråga till dig - vilken utbildning viII du söka till?

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Utbildningsutbud på UU kan du se här>>

    välj vilken eller vilka utbildningar du vill söka och återkom tiII oss.

    Om du inte vill eller kan berätta vilken utbildning du vill söka - vänd dig i så fall direkt till Studievägledningen på Uppsala Universitet.

    • : Tack för snabbt svar! Ber om ursäkt för att jag inte skrev vilken utbildning jag talade om, det var ekonomie kandidatprogram jag var intresserad av till nästa vårtermin (2018).
    • Mikael : Så långt fram kanske de ännu inte har bestämt om de ska ha AU. Det är varje lärosäte som inför varje antagning bestämmer om de ska "köra" AU eller inte. Det är frivilligt för högskoIor/universitet att göra. De behöver inte göra det alls - eller gör det ibland, men inte till alla antagningsomgångar. Jag tror det är ännu för tidigt att planera söka AU om det är till våren 2018 - för att det är, som sagt, ännu inte säkert om det bIir sökbart. Mina råd: gör högskoIerovet (om du redan har gjort HP, gör det en gång till). Sök info på UU´ hemsida. Det är de som bestämmer, så det som står på deras hemsida - är den info som du bör "rätta dig efter". Det som brukar krävas när man söker AU (vet ej om det blir exakt samma just för "din utbildning"_ att man har ett giltigt resultat av högskoleprovet; att man söker just den utbildning i första hand; att man skriver "levnadsbeskrivning" /uppsats om sitt liv/ där man motiverar varför man söker just den utbildning; att man genomför tester och/eller intervjuer och man brukar också behöva göra speciell anmälan/ansökan och datum brukar ligga något tidigare än vanligt datum för "en vanlig ansökan".