kozzi

    Hej, jag undrar vad det är som bestämmer hur många som kommer in på urval 1, det verkar variera från år till år väldigt mycket? Vad händer om man är på en reservplats och någon annan har samma resultat, exempelvis att man är på reservplats 20, har alla över mig ett bättre hp resultat, och vad händer om man har exakt samma resultat ex 1.35, hur rangordnas man då och vad beror det på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kozzi,
    du får bäst svar på frågorna du ställer nu av Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole- ochUniversitetsutbildningar. FRåGA SYV jobbar inte med antagning till utbildningar men som SYV med lång erfarenhet och som har läst information på www.antagning.se och även fått svar från de som jobbar med antagning till högskoleutbildningar kan jag ge ett generellt svar:
    om flera sökande konkurrera om sista platsen, och två eller fler av dem som konkurrera om sista platsen har exakt samma meriter, då lottar man. Hur går lottningen till? När en sökande gör anmälan till svenska högskole-universitetsutbildningar på www.antagning.se får hen ett nummer, som tilldelas slumpmässigt. Och senare, om lottning blir aktuell, så vinner hen med lägre nummer gentemot sina konkurrenter som fick ett högre nummer (så svarar de som jobbar på antagning.se på frågan om hur sista platsen tillsätts om det finns flera sökande med exakt samma meriter).

    Du frågar också varför det är Olika antal sökande som kommer in på samma utbildning vid olika antagningsomgångar. Du får bäst svar på den frågan av antagningsgruppen vid det lärosäte där utbildningen ges. Vad jag förstår, så kan antal utbildningsplatser variera från en termin till nästa. Det kan också finnas personer som tidigare blivit antagna med som hade giltiga orsaker att få anstånd beviljad (t.ex vid föräldraledighet, vid militärtjänstgöring och andra giltiga anledningar). På så sätt kan det bli så att t.ex 100 personer ska börja läsa termin1 på en viss högskoleutbildning, men 15 st. platser är redan reserverade för de som tidigare blivit antagna (t.ex förra terminen eller förra året) till samma utbildning men fick anstånd, då blir det i så fall endast 85 platser som ska tillsättas (fast det är 100 personer som förväntas påbörja utbildningen).
    ***
    Du skriver i din fråga om t.ex RESERVplats nr.20 i HP-urvalsgruppen. I så fall är det antingen så att 19 personer som har högre resultat på högskoleprovet som sökte samma utbildning men ännu ej kom in och står i reservkön före dig eller så kanske det är så att 17 st. har högre resultat än du har, men nr.18 och 19 har exakt samma resultat som du men som har högre meritvärde, jämfört med dig, i en eller flera betygsgrupper (BI och BII) och på grund av de har högre meritvärde blev de placerade före dig i HP-kön. Det är i alla fall den uppfattningen jag fick av de svar vi tidigare fått från antagning.se och av det jag läser på www.antagning.se
    Jobbar, som sagt, inte med administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Vänd dig gärna till www.antagning.se Börja med att läsa information på sajten, och om du efter det fortfarande har frågor kvar, kontakta gärna de som jobbar med antagningen. De är proffs på just sitt område och kan ge de bästa svaren!

    • kozzi : Tack, för svaret! Jag undrar även, exempelvis jag är på 22 platsen i kvotgruppen på tandläkarprogrammet i umeå , det är med andra ord 21 personer just från den Hp kvoten som måste tacka nej för att man ska komma in, eller om det är väldigt många på betyg som tackar nej, kan det påverka antagningen på Hp kvoten?
    • Mikael : Antagning.se prövar de som har högskoleprovsresultat i HP- urvalet. Vilket meritvärde de som prövas i HP har spelar roll endast om flera sökande har exakt samma HP-resultat och konkurrerar om samma plats. Hur många som i betygsgrupperna tackar Nej påverkar oftast inte antagning i HP. Det är endast om alla i BI eller BII kom in och det efter det finns tomma platser, då går de platserna ”över” till övriga urvalsgrupper, vilket är osannolikt på en så populär utbildning som tandläkarprogrammet.
    • kozzi :

      Tack för svaret!, Så om jag har förstått det rätt så måste 21 pers tacka nej för att det ska finnas en möjlighet för mig att komma in på HP kvoten i det det andra urvalet om jag har plats 22 i HP kvoten?

    • Anna : Om 21 antagna tackar Nej, kommer de 21 personer/sökande som står i reservkön få frågan om de vill ha utbildningsplats. Om alla de tackar Ja, då kommer de 21 första in, och då kommer hen som har reservplats 22 idag få reservplats nr.1.
    Läs alla kommentarer