Julia
    Hej! När man går in på Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik och tittar på ett program, så finns det "Urval 1" och "Urval 2". Vad är det för skillnad mellan de?
    Jag har gått de första två åren av naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och ska nu till hösten börja i Komvux för att göra sista året. När jag söker in till universitetet efter att jag är klar, kommer jag då bara in i gruppen "BII"? Jag ska även göra högskoleprovet, så blir det då "BII" och "HP" ?
    Har även sett att det finns några urvalsgrupper där man inte ser vad de står för något, som "BF", "BIEX", "DA", "ÖS", "PIL", "HPSU", "AU2", "AU3" och "AUI" (då har jag bara kollat på läkarprogrammet runt om i landet. Vad är de för något? Har även hört att man kan komma in på läkarprogrammet genom att göra en intervju, stämmer det? I så fall, hur funkar det??

    Väldigt tacksam för svar! :)

    Julia
    • : Hej! Vänta tills en SYV svarat. De har oftast något att tillägga/rättar om något är fel. Urval 1 är helt enkelt det första urvalet där man får reda på om man har blivit antagen till någon utbildning, eller blivit reserv. På urval 2 så får reserverna sina platser utdelade när ett program har platser lediga. Även återanmälningar behandlas (och folk antas om plats finns). Angående vilken urvalsgrupp du placeras i beror på. Om du är behörig med det gymnasieprogram du läste sedan innan blir du placerad i BI och BII. Om du blev behörig genom komvux så hamnar du endast i BII. Om du gör HP så räknas det med om den utbildning du söker till använder det som urvalsgrupp. Läs mer om betygsurvalsgrupper här: https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/ AU - Alternativt urval. Du hittar mer info om respektive urvalsgrupp på sidan där det står om din utbildning (universitetens egna hemsidor). Det gäller inte alla program (angående urval genom intervju) men jag vet att det finns för Karolinska Institutet. Det kallas PIL. Mer om det hittar du på deras hemsida. MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    du fick bra information i Brendans kommentar! Tack, Brendan!

    Om jag förstod dig rätt, kommer du att få Examensbevis från Komvux. Om det i ditt examensbevis finns alla kurser för behörighet till just den utbildningen som du vill söka, prövas du i icke-kompletteringsgruppen.

    BIex är en tillfällig grupp som används för sista gången vid antagning till vårterminen 2017. Senare dvs vid antagning till höstterminen 2017, kommer alla de som inte har kompletterat, prövas i BI gruppen och de som har kompletterat - precis som nu, i BII gruppen.

    Det som gäller för den som får Examensbevis från Komvux kan läsas på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/ och på https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/komvux-vux12.pdf

    Du undrar om hur man söker "på intervju" och Brendan har helt rätt i sin kommentar - det heter "alternativ antagning" och ofta innehåller även intervju. Läs mer på http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Återkom efter det att du har läst på alla länkar som jag skickar nu och som Brendan har skickat i sin kommentar - i fall några frågor är ännu inte besvarade då.

    Önskar dig fortsatt trevlig sommar!
    ANNA