Gabriel
    Hej!

    Om det exempelvis står "HP: 1.65" på statistik.uhr.se, innebär det då att alla med 1.65 kom in på utbildningen, eller enbart att någon överhuvudtaget kom in? Kan man någonstans se mer detaljerad info ang. just detta?

    Mvh
    Gabriel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriel,

    jag har nu pratat med en sakkunnig från UHR som säger så här:
    att det står 1.65 i HP-urvalsgruppen betydet att "någon" med det resultatet kom in, minst en person.
    Tyvärr finns det inte mer detaljerad info tillgänglig för "allmänheten"... utan man får tyvärr nöja sig med att veta att alla som hade HÖGRE RESULTAT ÄN 1.65 kom in och även NÅGON med 1,65 kom in.

    Om du undrar ang. "utlottning" som tas i bruk i fall det flera sökande med t.ex 1.65 som alla konkurrerar om platserna och då sökande är flera än antal utbildningsplatser - så går det till så här: vid ansökan/anmälan till högskoleutbildningen får man ett slumpmässigt valt nummer. Sedan om man kommer att delta i utlottningen är det den med lägst nummer som "vinner". Nummret får man långt innan man vet om utlottningen kommer att äga rum och/eller om man själv blir aktuell för utlottning.

    Hoppas du nu fick svar på din fråga!

    Lycka till med din ansökan om studier!

    ANNA