Linus
    Hej! Jag undrar vad man går på om flera har samma resultat på högskoleprovet och står som reserver på samma program? Vad går man på? Lottas det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linus!

    I fall flera reserver har samma HP resultat, kan betygs Mtv (Meritvärde) användas som rangordning. Om flera sökande med samma HP-resultat och samma Mtv konkurrerar om en plats, kan lottning användas som urvalsmetod.

    Mer om det kan man läsa på www.antagning.se och har man mycket specifika frågor om hur antagning till högskola/universitet går till, är det bäst att vända sig till Antagning.se som just arbetar med de frågorna.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare