Sofia

    Hej! Jag har gått ekonomi/juridik på gymnasiet och funderar nu på att läsa ett naturvetenskapligt basår på folkhögskola för att sedan kunna söka in på läkarlinjen. Kommer jag därefter enbart kunna söka i folkhögskolekvoten eller i BI fortfarande?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    om du har examensbevis från gymnasiet men i det finns ej alla de kurser som krävs för särskild behörighet och du Kompletterar därför (i ditt fall på folkhögskolan) - då prövas du i BII, kompletteringsgruppen. Meritvärde du prövas med är det som blir uträknat på dina betyg från examensbeviset.

    Om du har ett giltigt resultat från högskoleprovet, kommer du även (samtidigt som du prövas i BII) prövas i HP-urvalsgruppen.

    vänligen

    Julia