Kajsa

    Hej, jag funderar på att söka rättspsykologi på högskolan i kristianstad till våren och sitter och kikar lite på tidigare antagningspoäng. En av urvalsgrupperna kallas APÄPS, vad betyder det? Står inget på deras hemsida och hittar inget när jag googlar heller, så den gruppen verkar ju vara rätt unik. Undrar också (inget ni kanske kan svara på, isåfall kontaktar jag syv på min skola där jag vill ta ut examen) ifall man kan få med både psykologi och rättspsykologi i en och samma examen eller ifall de ämnena är för lika varandra? Jag planerar att sätta ihop en examen i kriminologi själv och då ska man ju ha 90hp kriminologi och 90hp i valfria ämnen, läser nu psykologi men är som sagt sugen på att läsa rättspsykologi också. Men då kanske de inte räknas in för att de är samma "ämne" typ? Mvh Kajsa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,

    lärosätena har ibland egna urvalsgrupper som inte finns på andra lärosäten. Antagningsgruppen på det aktuella lärosäte bör kunna förklara för dig - kontakta dem med den frågan.
    Det som är bra är att du kommer prövas i ALLA urvalsgrupper där du kan prövas, när du ansöker till svenska högskoleutbildningar. Du behöver inte vid ansökan ange i vilka urvalsgrupper du vill prövas; den frågan finns inte ens när du gör ansökan (just för att det bestämmer Antagning.se - och alla sökande prövas i alla urvalsgrupper, ibland i många olika urvalsgrupper samtidigt).
    Ang. huvudämne i kandidatexamen - så är det så vitt jag vet ETT huvudämne Per kandidatexamen. Kanske är det möjligt att på 3,5 eller fyra år ta ut 2 olika kandidatexamina, alltså slippa läsa i 6 år (3 år per kandidatexamen). Men det bör man "ta" med studievägledare på det lärosäte (den institutionen) där man vill ta ut examen/examina.
    Vänligen
    Julia

    • : Tack för svar! För att förtydliga så vill jag bara ha kriminologi som huvudämne i min examen, för att sen ta exempelvis psykologi, rättspsykologi och kanske juridik grundkurs som övriga ämnen. Men vet inte om man får ha så "lika" ämnen som jag vill ha, för jag antar att rättspsykologi och psykologi är rätt nära varandra.
    • Anna : Man kan ha kurser Inom sin examen och/eller Utanför sin examen. Det är inget som säger att du inte kan ta ut kandidatexamen och samtidigt (eller senare) läsa kurser (fristående kurser) inom andra ämnen. Sedan uppger du alla dina godkända kurser i din CV, när du söker jobb - ett är ett möjligt alternativ. Angående vilka kurser som får (samtidigt) ingå i samma kandidatexamen - är en fråga till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen och du kan få olika svar från olika institutioner, därför att det är olika bedömningar som man får göra (lokalt). Det är den bedömning som lärosätet (högskola/universitet) gör som gäller. Tycker man att bedömningen är helt fel, kan man kontakta universitets- och högskolerådet eller UKÄ, universitets kanslersämbetet som utövar tillsyn över svenska högskoleutbildningar.