yasmin

    Hejsan! Jag är en elev som går sista terminen på samhällsvetenskapsprogrammet. Jag har inte läst moderna språk steg 4 dock har jag läst steg 3 och engelska 7. Det innebär då att jag endast kommer få 1,5 i meritpoäng och inte 2,5. Jag tänkte göra en prövning efter gymnasiet i moderna språk steg 4 så att jag kan räkna in det i mina meritpoäng och söka till högskolan HT2021. Min fråga är då : 1. Kommer moderna språk steg 4 räknas in i mina meritpoäng precis som vanligt? 2. Vilken urvalsgrupp kommer jag tävla i i så fall (jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yasmin,
    du ställer följande frågor:

    1. Kommer moderna språk steg 4 räknas in i mina meritpoäng precis som vanligt?
    2. Vilken urvalsgrupp kommer jag tävla i i så fall (jag vill söka till sjuksköterskeprogrammet)?

    och här är mina svar:
    Svar på fråga 1.
    Om du får godkänt betyg i moderna språk4, kommer du få meritp.för den kursen + betyget i den kursen kommer även räknas in i ditt jämförelsetal, du vinner därför på att få så högt betyg som möjligt i mod.språk4.

    Svar på fråga 2.
    Om du redan innan kompletteringen är behörig, kommer du prövas i BI med det lägre meritvärde som du hade innan du kompletterade och samtidigt i BII (med det högre meritvärde som du fick genom en komplettering).
    med "komplettering" menar jag i detta fallet att du, efter gymnasiet, får betyget i mod.språk4.