Fady
    Hej, I vilken grupp hamnar man på om man har ett utländsk gymnasiet betyg, när man söker till högskolan och inte läst på komvux? och hur blir det om man läser på komvux? Tack på förhand! Mvh / Fady
    • Anna : jag har nu kompIetterat mitt tidigare svar tiII dig! :)
    • : Jag ber först så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte har varit i Sverige på länge och jag kan typ ingenting om universitetet och studierna. Jag är ny här och så nyfiken och behöver lite information. Tack så mycket för svaret! Men det som jag faktiskt tänkte på var att jag har kompletterat, och klarat dem grundläggande och särskilda behörigheter Fysik2, Kemi2 som jag behöver till att söka till högskolan på gymnasiet, plus klarat naturligtvis SVA3 och ENG6 utan att ha gått på komvux? så i vilken grupp ska jag hamna på då? Det är väl inte HP eller BIEX? Men om vi pratar om utländskt gymnasiebetyg, då undervisningsspråk är självklart svenska på universitetet. Läkarprogram alltså är som jag ska börja med. Jag har redan läst på antagning.se men jag kunde inte fatta var jag verkligen hamnar? på/i BI eller BII. Jag gjorde HP och studerat på folkhögskolan ett år och kan söka med BF. Men i fall jag studerar på komvux, så skulle jag kunna söka till högskolan med bara en av dem här fyra grupperna eller hur blir det nu då? Är det jag som ska bestämma vilket är bäst eller Stockholms universitetet? Jag hoppas att mina frågor är begripliga nu. Tack på förhand! Med vänliga hälsningar /Fady
    • : Förlåt, jag glömde nämna matte 5. Jag vet faktiskt inte om det räknas som dem som gått och kompletterat på komvux? Alltså, jag har ingen aning för att jag har också kompletterat men ska jag prövas då på BII eller BI? Tack så jättemycket!
    • Milla : Det är möjligt att bli prövad i BI och i BII och i HP samtidigt . I BIex kommer du inte prövas för att det är för dem med examensbevis direkt från gymnasiet ... Det är www.antagning.se som bestämmer; du kan bara söka utbildning och skicka med alla dina betyg, så bestämmer de på Antagnibg.se och i fler grupper du prövas, desto bättre - med varje ny urvalsgrupp får du en ny chans att komma in! Lycka till!;)
    • : Thanks sweetheart! Nu kan jag sova så gott! Ha en fantastiskt dag!;)
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp !;)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fady!

    Den som har en utländsk gymnasieutbildning kan delta i flera urvalsgrupper.

    Om du gjort högskoleprovet kommer du att delta i provurvalet, HP.

    Du skriver om "utändskt gymnasiebetyg" utan att ha studerat på komvux, men hur är det då med svenska språket? Men måste vara behörig även i svenska!

    Är undervisningsspråk engeIska på den högskoIeutbiIdning som du viII söka tiII?

    Beskriv Iite mer utförIigt vad det är för utbiIdning du viII söka - i första hand om utbiIdning ges på svenska eIIer på ngt annat språk...

    Se gärna info på www.antagning.se

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Jag viII nu utöka mitt svar tiII dig.

    Mycket bra info finns på Universitets- & högskoIerådets hemsida>> men kort svar på din fråga bIir att

    1. i faII man kompIetterar sina utIändska gymnasiebetyg endast med svenska (eIIer SAS) upp tiII nivå 3; engeIska - upp tiII eng6 & matte 1 (första gymnasiekurs i matte), då prövas man i BI urvaIsgruppen,

    men

    2. i faII man behöver för behörighet kompIettera även med andra ämnen/kurser än de ovan nämnda - då prövas man i BII (kompIetteringsgruppen).

    Sedan är det så som jag svarade tidigare, att om man har giItigt resuItat av HögskoIeprovet, prövas man även i HP-urvaIsgruppen.