Emina
    Jag är student, denna terminen tar jag en kurs som jag är klar med tills sommaren. Därefter planerar jag o börja ett program som jag då redan sökt till. Det jag nu undrar är hur man prioriterar i urvalsprocessen. Exempelvis ifall man skulle ha precis samma betyg som någon annan? Utgår man från högskoleprovsresultat då eller hur funkar det? Jag vet det här med att man är med i olika urvalsgrupper, jag är med BI och HP men tänk så har man exakt samma meriter som någon annan? Vad utgår man från då? Rankas man högre om man har akademiska meriter sen tidigare, alltså hjälper det en i urvalet?

    Om vi säger nu att jag har samma betyg som någon annan, kollar de på andra meriter som kan vara avgörande ELLER är det bara slumpmässig dragning även om man skulle exempelvis ha gjort hp OCH ha akademiska meriter som den andre då med samma betyg kanske inte har. Jag tänker det måste ju hjälpa en i urvalet eller? Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emina!
    det är endast när flera personer konkurrerar om sista lediga platsen, som man måste tänka på de sakerna som du skriver om, för att annars kommer båda in, eller alla 3 in, som har samma meritvärde och samma HP-resultat, så länge platserna inte är tillsatta.
    När flera sökande konkurrerar om sista platsen och om de har samma meritvärde, tittar man på HP-resultatet i så fall och om det skulle slumpa sig så att även HP-resultat är exakt samma, då blir det utlottning, det är i alla fall så vi fick det förklarat av de som jobbar med antagning till svenska högskoleutbildningar. Du kan själv höra med antagning.se, du kan t.ex ringa 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar. Lycka till med din ansökan!