Madeleine
    Hej! Jag läste till uska på komvux mellan 2012/2013. Fick minst VG i alla kurser. Jag skulle vilja söka in till sska nästa höst men har inte naturkunskap 2, kemi m.m i mina gymnasiebetyg. Jag såg någonstans att min uska-utbildning skulle vara likvärdig naturkunskap B, stämmer detta? Jag läste estet-programmet när jag gick på gymnasiet.

    Tack! /Madde
    • Milla : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu. Kommer inom kort.

    2 Svar

    Hej Madde!

    Vart någonstans läste du att din utbildning till undersköterska gav behörighet till sjuksköterska? Jag känner nämligen inte igen det.

    För att kunna ansöka till sjuksköterskeprogrammet behöver du ha följande:

    Nya betygsystemet:
    Grundläggande behörighet + Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

    Gamla betygsystemet:
    Grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A, Naturkunskap B* alternativt Biologi A, Fysik A och Kemi A

    Så förmodligen är det matematik B och naturkunskap N du kan behöva komplettera med?

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV

    Hej igen,

    Alla elever har möjlighet att uppnå grundläggande högskolebehörighet på vård- och omsorgsprogrammet. (sv 3 och eng 6 kan då behöva läggas till) Inom programmet kan eleverna också välja kurser som ger särskild behörighet för att till exempel studera till sjuksköterska, logoped och arbetsterapeut.

    och som Anna skrivit tidigare:
    Det finns också Ersättningsmöjlighet: i stället för Naturkunskap 2 - om du läser Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 , Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor - som alla läses obligatoriskt på VO, men då måste man bara se till att man har minst E i alla de kurserna. Om man skulle få F i någon av de kurserna, har man i så fall inte behörighet vad det gäller Naturkunskap 2.

    Har du läst naturkunskap 1a1, hälsopedagodik, medicin 1 och etik och människans livsvillkor på komvux?

    Hälsningar
    Melina SYV
    • : Det stod här, på er sida. Om man söker på sjuksköterska. Det enda man behövde komplettera med var matematik 2, sen stod även samma sak på studentum.se
    • : Ja naturkunskapen läste jag i gymnasiet, resten av kurserna som du nämner, ingick i Vård och omsorgsutbildningen fast med andra namn (gamla kursnamnen)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Madde!
    Eftersom du läste till Undersköterska på Komvux (och inte på en gymnasieskola) bör du noga titta på vilka kurser som ingick i din utbildning. Det finns Ersättningsmöjligheter för Naturkunskap B eller Naturkunskap 2.
    Läs på http://www.slu.se/sv/utbildning/anmalan-antagning/behorighet-och-urval/ersattningsmojligheter-bi-nk/
    Just den delen som gäller din fråga finns mitt på sidan där: "Omvårdnadsprogrammet (Gy2000) med kurserna Medicinsk grundkurs (OMV1209), Vård och omsorgsarbete (OMV1215)
    eller
    Omvårdnadsprogrammet med kurserna Medicinsk grundkurs A (MÄNK201), Medicinsk grundkurs B (MÄNK202), Omvårdnad A (OKU204), Omvårdnad B (OKU205)"
    men du läste ju inte OMVÅRDNADSPROGRAMMET i sin helhet.
    Utbildning till undersköterska på Komvux är inte på 3 år (som Omvårdnadsprogrammet var på) och det är inte helt klart vilka kurser som ingår i "uska" på Komvux (finns nämligen variationer runt om i landet). "Uska" är inte en skyddad yrkestitel och olika kurser kan ingå i den utbildningen.

    Det bästa rådet jag kan ge dig är att du bokar tid med Studie- och yrkesvägledare på Komvux i din "hemkommun" (den kommunen där du är folkbokförd), tar med dig dina betyg och diskuterar frågan om du redan nu är behörig att söka till Sjuksköterska eller om du behöver komplettera.

    Du kan även vända dig till www.antagning.se som just bedömer vem som är behörig till olika högskoleutbildningar. Ett annat ställe dit du kan vända dig är Studievägledare på Sjuksköterskeutbildningen på den högskola/universitetet dit du vill söka.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare