Melissa
    Hej!
    Jag har länge velat bli brottsutredare men varit kluven om hur jag ska göra. Tidigare har jag varit inne på att utbilda mig till polis för att där sedan vidareutbilda mig till utredare, men fick då höra, från syv på mitt gymnasium, att det även finns möjlighet att bli utredare inom offentlig förvaltning. Detta läste jag då om och uppfattade det då att man inom offentlig förvaltning kan arbeta som utredare, för polisen, men utan att vara en ”riktig” polis. Där uppfattade jag även att det är en rätt stor skillnad på lön.

    Det jag är säker på idag är att det är utredare jag vill utbilda mig till och bli i framtiden men hur jag ska ta mig tillväga är jag mindre säker på. Jag vill komma så nära en brottsutredare jag kan men lönen spelar även in en roll.

    Hur bör jag gå till väga? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa!
    Kika gärna på yrke/civil-utredare - utbildning som är relevant för anställning som civil utredare är akademisk utbildning inom t.ex juridik, beteendevetenskap eller med samhällsvetenskaplig inriktning.
    Brott finns av många olika "sorter": från cykelstöld och snatteri till grov misshandel och mord. De som ofta kallas för "mordutredare" heter egentligen Utredare: grova brott. En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan eller en akademisk examen. Med en "akademisk examen" menas 3-årig högskoleutbildning. Man kan också utbilda sig till en Kriminolog, som är ett yrke som kräver en akademisk utbildning.  ”Mordutredare” är mycket attraktiva tjänster och kräver oftast tidigare erfarenhet av utredningsarbete.
    Det är många fler som vill bli utredare (i första hand av grova brott) än de som faktiskt blir det. Tjänsterna är mycket attraktiva och stor konkurrens om dem uppstår när anställning blir aktuell. På så sätt, för att höja sina chanser, så skulle jag råda fundera både på att skaffa sig utbildning till Polis men även läsa kriminologi på högskolenivå, eller kurser som är relevanta till utredningsarbete (på något sätt). Gör ansökan till polishögskolan, är mitt råd. Se om du blir antagen - det är ju bland annat tuffa fysiska tester som ingår i antagningsprocessen. Det är inte alla som tas sig igenom tester och blir antagna. Skulle det visa sig att du inte blir antagen till polisutbildningen, kan du i så fall direkt sikta på att ta examen från kriminologiprogrammet på högskolenivå (högskola eller universitet).
    Att man utbildar sig till Polis och/eller Kriminolog garanterar tyvärr inte att man blir i framtiden Utredare hos polisen. Men om det är ditt mål, då tycker jag du bör försöka utbilda dig både till polis men även skaffa dig en akademisk examen (3årig högskoleutbildning).