Jacob

    Hej! Jag har funderat på att utbilda mig till NO-lärare för åk 7-9 men hittar inga utbildningar. I skolan är NO ett ämne men inom lärarprogrammen verkar de vara uppdelade i sina tre delar. Finns det några utbildningar där man blir NO lärare åk 7-9 (biologi, kemi, fysik)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacob!
    utbildningsutbud kan förändras och till nästa termin kanske man hittar de utbildningar som inte hittas nu, till hösten...
    ... de utbildningar som startar hösten 2021 på de svenska lärosätena letar man efter antingen på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu eller på sidan där man gör anmälan, www.antagning.se
    Jag vill också påminna om att gymnasielärare är även behörig att i samma ämnen undervisa i årskurserna 7-9 på grundskolan, alltså kan man utbilda sig till gymnasielärare i fysik och kemi eller i kemi och biologi eller i fysik och biologi (oftast är gymnasielärare behöriga i 2 ämnen). Det finns dock exempel på att även gymnasielärare blir behöriga i fler än 2 ämnen, men då blir deras utbildningstid mycket lång.
    Och det finns även ett annat sätt att bli behörig lärare på, än genom Ämneslärarprogrammet; man kan läsa tillräckligt antal högskolepoäng i de ämnena som man vill bli lärare i och försöka sedan hitta KPU, kompletterande pedagogisk utbildning - för att ta ut lärarexamen.
    Du kan också med fördel vända dig till studievägledare på lärarhögskolorna och till de som jobbar på www.antagning.se där anmälan till svenska högskoleutb.görs och administreras - de borde kunna hjälpa dig leta fram de sökbara utbildningar.

    Jag hittade nu följande utbildningar som kan bli av intresse för dig och som är sökbara till start HT21:
    Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9,ma,fy,ke - arbetsplatsintegrerad (Sjöbo)
    Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9,ma,fy,ke - arbetsplatsintegrerad (Östra Göinge)
    Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9,ma,fy,ke - arbetsplatsintegrerad (Karlshamn)
    Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9,ma,fy,ke - arbetsplatsintegrerad (Sölvesborg)
    Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9,ma,fy,ke - arbetsplatsintegrerad (Klippan)
    Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9,ma,fy,ke - arbetsplatsintegrerad (Helsingborg) - och "samma utbildning" finns även i Osby och Kristianstad.
    ****
    Ämneslärarutbildning:Grundskolans årskurs 7-9, Biologi, Kemi och Teknik, arbetsintegrerad utbildning, Landskrona - och samma utbildning finns med studieort Malmö;
    Ämneslärarutbildning - Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, Malmö
    Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång biologi, Linköping -

    du får gärna leta efter passande program på antagning.se/ämneslärare-grund7--9

    • : En KPU kan vara intressant men klassas NO ämnena som separata ämnen så det krävs 90hp i varje ämne eller kan man ha 30hp per ämne och 90hp totalt inom NO?
    • Milla : Det är en "bra fråga" som du får ställa till studievägledare på lärarhögskolorna och till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Man måste vara expert på lärarutbildningar för att kunna ge svar på din fråga. Det som jag som är allmän studievägledare (inte expert på lärarutbildningar) kan säga är följande: i grunden för lärarlegitimation ligger LÄRAREXAMEN. Lärarexamen kan man som snabbast få på 3 år om man läser på heltid. Det kan hända att du med 30 hp i vardera ämnen, om du då lyckas komma in på KPU och få 90 hp för KPU möjlighet att få ut lärarexamen och med det bli behörig lärare i de 3 ämnen... En stor fråga är också var och i vilka ämnen som KPU kommer finnas att söka till om 1,5 år? Utbildningsutbud förändras. Du måste först läsa 3 terminer innan du kan söka till KPU och jag vet inte var och i vilka ämnen KPU kommer kunna sökas då. Det är det som är skillnad mellan ett program (där du har platsgaranti på kurser som ingår i ett program) och att gå "en annan väg" och hoppas att det "klaffar" och "går vägen".