Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Innan 1juli 2023 är undersköterska, i Sverige, ett yrke där det inte finns några krav på att ha en viss utbildning, se t.ex info i yrkespresentationen på www.framtid.se  Det finns önskemål från arbetsgivare att de som söker jobbet som undersköterska ska ha "någon vårdutbildning" men helst examen från gymnasiet, alltså examen från VO, eller från komvux (yrkesexamen som undersköterska) eller ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser inom "medicin-hälsa-vård/omsorg". De viktigaste yrkeskurserna brukar på komvux finnas som sammansatta i kurspaket som kan heta "Vård- och omsorgs kurspaket" eller "Utbildning i omvårdnad" eller "Undersköterskeutbildning" men kan också ha andra lokala benämningar.

    Med tre års erfarenhet inom äldreomsorg kan du få jobb som undersköterska. Om man vill bli ”utbildad undersköterska ” är det bästa att sikta på yrkesexamen från komvux. Det lär ta minst ett år på heltid eller två år på halvtid. Praktik som ingår i vissa kurser brukar gå på heltid i flera veckor i sträck. Utan att göra praktik kan man inte bli godkänt i de kurser där praktik ingår.
    Du kan annars se om komvux antar dig till några kurser inom omsorg och det kanske hjälper att få jobb men beror mycket på vad arbetsgivare tycker.

    För att få Bevis som undersköterska vilket blir möjligt först från 1 juli 2023, kommer ”någon form av vårdutbildning krävas”. Det blir också en bedömning och inte är exakt specificerat vilka kurser man ska ha betyg i. Men om man har yrkesexamen från gymnasiet eller från komvux tror jag man får ut beviset utan några problem.

    Att som högskolestuderande bli antagen till yrkeskurser på komvux är mycket ovanligt. Du får söka och se hur det går. Jag har tyvärr väldigt liten förhoppning om att du blir antagen (detta på grund av varje studieplats kostar pengar och platserna ska i första hand gå till dem som utan utbildning ej kan få jobb).  Och Du kan, som sagt, få jobb utan att gå ngn vårdutbildning (på din tidigare arbetslivserfarenhet).
    Du får annars gärna kika på vilka kurser som man på ungdomsgymnasiet läser på VO: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO/programplan och du kan söka antingen till de enskilda kurserna eller till yrkespaketet på komvux. Vissa vårdkurser kan på komvux i vissa kommuner erbjudas på distans (olika i olika kommuner).

    Sammanfattning
    Något upplägg att (vid sidan av en annan heltidssysselsättning) snabbt utbilda sig till undersköterska känner vi här på FRåGA SYV inte till. Du kan, enligt min bedömning få jobb på din tidigare arbetslivserfarenhet. Du får, annars, gärna kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd för mer information.