arbetssökande

    Hej, jag är 21 år gammal med gymnasieexamen inom bygg och anläggning och vill mycket gärna arbeta med något av yrkena nämnd i rubriken men vet ej hur jag går tillväga för att börja. Jag har kikat efter utbildning på YH hemsidor men verkar ej kunna hitta någon utbildning eller liknande.

    • Julia : Vi har nu ställt frågan om vilken utbildning krävs eller rekommenderas för de yrken som du undrar över - till kyrkogårdsförvaltningar i flera svenska städer. Vi hoppas få svar från dem inom kort och återkommer i så fall direkt till dig.
    • Jelena : Svar från en arbetsledare på en av kyrkogårdsförvaltningar: "För att jobba hos oss på kyrkogården har vi körkort som krav och önskar gärna någon form av längre grönyteutbildning. Det finns olika typer av utbildningar, Hvilan utbildning har i Örebro precis dragit igång en 40 veckors utbildning på uppdrag av arbetsförmedlingen. Tror de har det uppdraget på flera platser i Sverige. När vi inte hittar utbildad personal kan vi lära upp medarbetare på plats. För att arbeta på krematoriet tror jag inte det finns någon särskild utbildning utan handlar om att bli upplärd. Dock är en teknisk bakgrund bra eftersom det i dag är mer tekniska system än tidigare."
    • Jelena : Svar från SKKF SVERIGES KYRKOGÅRDS- OCH KREMATORIEFÖRBUND: "De kurser vi har inom krematorieteknik vänder sig i första hand till personal som redan arbetar inom kyrkogårdsverksamheten. Det vanligaste sättet att komma in i branschen är att börja jobba som vaktmästare, aningen på kyrkogård eller annan tjänst inom kyrkogårdsförvaltningen. Man kan kontakta den förvaltning som ligger där man bor och se vad det finns för möjlighet. Har man en anställning är det sen arbetsgivaren som bekostar en eventuell vidareutbildning om en plats på krematoriet skulle bli aktuell. För att arbeta som kyrkogårdsmedarbetare krävs inte någon speciell utbildning. Med vänlig hälsning".
    • Anna : Vi fick nu svar från en sakkunnig, var god läs nedan: "För att jobba som kyrkogårdsarbetare är det bra om man gått någon form av grönyteutbildning eller liknande. Det är inte nödvändigt för att söka jobb på en kyrkogård då det ofta intern-utbildas av egen personal och kortare kurser. Om man vill utbilda sig till krematorietekniker så finns det utbildningar på SKKF (Sveriges kyrkogård och krematorieförbund www.Skkf.se). Utbildningarna är i tre steg och är över en period av två till tre år varvade med praktik. Vänligen"
    • Julia :

      Fick nu svar från ännu en annan sakkunnig: "Som kyrkogårdsarbetare ser dom gärna att man har utbildning inom den gröna sektorn. Är man intresserad av att jobba på ett krematorium så krävs teknisk utbildning, gärna drifttekniker eller liknande. Snart kommer det även vara krav på att man är certifierad pannskötare så det är en del utbildning som krävs. "
      Utbildningar till Drifttekniker finns bl a inom yrkeshögskola: se yhguiden.se/resultat?Education.text=drifttekniker

    • Ludmila : Svar från Svenska kyrka i Västerås: "Om man är intresserad av att arbeta som kyrkogårdsarbetare skulle jag rekommendera att testa att arbeta en säsong till att börja med. Hos oss kan man arbeta både kort säsong (2,5 mån) eller lång säsong (5,5 mån). Ett absolut krav är B-körkort då vi framför våra fordon på allmänna vägar mellan kyrkogårdarna. Annons för säsongsjobb brukar komma ut runt februari och vi tar in ca 60 säsongsanställda. Har man arbetat mer än två säsonger har man företrädesrätt till ny säsong och många väljer då att kombinera säsong på kyrkogård med säsong på t.ex. en skidort eller snöskottning etc. Är man intresserad av tillsvidaretjänst har vi som krav att man ska ha någon form av grönyteutbildning. Sedan ca 1 år finns även utbildningen Diplomerad kyrkogårdsarbetare, vilket vi låter alla våra kyrkogårdsarbetare gå under pågående anställning. När det gäller arbete på krematoriet går vår personal utbildningar i tre steg som heter krematorieteknik 1, 2 och 3. Vad jag vet finns ingen särskild utbildning man kan gå för att utbilda sig till krematorievaktmästare eller krematorietekniker på högskola eller liknande. Vi ställer däremot krav på tekniskt kunnande och erfarenhet av service. Många kommer också in via att man arbetat på begravningsbyrå eller som kyrkogårdsarbetare."
    • Julia : en länk till en sida där du hittar de som har ackrediterade utbildningar för pannskötare: https://search.swedac.se/sv/ackrediteringar?s=pannoperatörer Hälsningar Julia SYV
    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns en pågående yrkeshögskoleutbildning, yhguiden.se/utbildning/hvilan-utbildning/arbetsledare-for-kyrkofardsforvaltning-hvilan men som vi ännu ej vet om det blir någon framtida start på.

    Som framgår av informationen på framtid.se/yrke/kyrkogardsforestandare så brukar körkort krävas, har du körkort? Kika gärna på platsannonser om jobbet som kyrkogårdsföreståndeare elelr kyrkovaktmästare, t.ex arbetsformedlingen.se/platsbanken/annons där det framgår att körkort och tillgång till egen bil är ett krav, att man måste vara medlem i svenska kyrkan och dela dess värderingar och att erfarenhet av skötsel av gröna ytor och fastigheter är en stor merit, alltså ingen speciell utbildning behöver man ha till just kyrkogårdsarbetare eller vaktmästare.
    Jag tänker därför att följande utbildningar kan vara passande och av intresse för dig:
    hvilan-utbildning/tradgardsanlaggare-hallbar-park-och-utemiljö
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/kvalificerad-tradgardsmastare

    Hej igen, vi fick idag svar från ännu en sakkunnig. Var god läs nedan:

    Det är Sveriges kyrkogårds och krematorieförbund som håller i utbildning till krematorietekniker.

    Se https://skkf.se/utbildning/

    Den är i tre steg, Se https://www.skkf.se/sites/default/files/editorial/10_krem_teknik_1_till_3.pdf

    Det finns sedan inget formellt krav på någon utbildning  om man skall arbeta som kyrkovaktmästare eller kyrkogårdsarbetare.

    Oftast sker internutbilding, men beroende på kyrkogårdens utseende kan det ibland vara krav på att ha utbildning kring park och trädgårdsmiljöer.

    På Oskarshamns folkhögskola startar i höst en utbildning som kyrkogårdsvaktmästare, som inriktar sig på grönyteskötsel.

    Se https://oskarshamnsfolkhogskola.se/kyrkogardsvaktmastare/

    Den är tyvärr full i år (uppgift från augusti 2020) då den blev väldigt populär.

    Så, ska man inte blir krematorietekninker så finns det oftast inga krav på utbildning, utan man brukar se till personens lämplighet och det kan ibland bli att man startar som säsongsarbetare och jobbar mars till november och att man då startar med gräsklippning och häckklippning.

    Och efter ett tag när man kan den biten så kan det bli aktuellt att bli heltidsanställd.

    Men det kan se olika ut. Det som oftast brukar spela in är den praktiska lämpligheten.

    • arbetssökande :

      Jag skulle helst föredra en icke ledande roll inom yrket. Något som en kyrkogårdsvaktmästare eller personal inom ett krematorium, jag vet dock inte riktigt vart jag bör vända mig för att hitta relevant utbildning/upplärning för den sortens yrke. Som svar på din fråga så innehar jag B-körkort.

      Mvh

    • Julia : Jag tänker på möjlighet att gå som vuxenlärling hos en verksam medarbetare? Om du hittar någon som vill "ta dig an" och bli din handledare, kan Arbetsförmedlingen, förhoppningsvis, ordna formalia: försäkringar och aktivitetssötd för dig under upplärlingstiden. Annars så är det inte otänkbart att få anställning direkt och bli upplärd i början av sin anställning - sök därför alla de jobben du vill ha och vi hoppas och håller tummarna hårt!
    • arbetssökande : Det vore definitivt något jag skulle kunna tänka mig. Hur bör jag gå tillväga för att hitta en handledare?
    • SYV-besökare :

      Du kontaktar alla de arbetsplatser där du kan tänka dig i framtiden vilja arbeta och frågar om de kan tänka sig bjuda dig på ett studiebesök, till att börja med / är mitt förslag. Under studiebesöket kan du fråga om en kortare praktik skulle kunna gå att ordna. Och senare - om någon på arbetsplatsen kan tänka sig bli din lärare/handledare. Det är frivilligt för arbetsplatserna ta in praktikanter och att lära upp någon är mycket jobb för en medarbetare, därför kan det kanske bli svårt att få igenom det, men du får definitivt prova och jag hoppas det går bra för dig! Jag vill också tipsa om hemsidan skkf.se för Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund.

    • Jelena : Svar från en Krematorieföreståndare: "i Göteborg kräver man någon slags trädgårdsutbildning för att arbeta ute på kyrkogårdarna. När det gäller krematoriet är det en stor fördel att ha en utbildning inom styr och regler eller någon verkstadsmekanisk utbildning. Sedan har vi lärt upp medarbetare utan dessa utbildningar också och skickat dessa på interna utbildningar inom Svenska kyrkan (SKKF) Att jobba som Krematorietekniker förutsätter att man har stor personlig lämplighet för yrket. Vi möter människor i sorg, hanterar avlidna och det är mycket teknik i vår verksamhet för att nämna tre saker. Att vara noggrann och tålmodig är två viktiga egenskaper man måste besitta! "
    • arbetssökande :

      Hej, tack för svaret!

      Finns det någon utbildning utöver styr och reglerteknik? Jag verkar ej kunna hitta någon relevant kurs/studie för den utbildningen.

    • Julia : Att man har utbildning i styr och regleringsteknik utgör inte ngn garanti på att kunna få jobb på krematoriet. det är ett Önskemål som vissa arbetsgivare ställer, men beror på vilken stad du vill jobba i och ännu mer om det finns ngn ledig plats att söka till; finns det ingen ledig plats, kan de inte anställa oavsett utbildning. Och om arbetsgivaren har anställningsbehov och du söker utan rätt utbilnding, kan arbetsgivaren anställa dig ändå och utbilda inom din anställning. Men du ökar dina chanser att få anställning om du skaffar dig t.ex pannskötarutbildning ellr ngn sort verkstadsteknisk utbildning, det säger i alla fall några sakkunniga.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag hittade den här utbildningen - till kyrkogårdsvakmästare - på en av folkhögskolorna men just nu kan man inte söka då alla platser till höstens start är fyllda, men förhoppningsvis blir det fortsättningsvis möjligt att söka - till nästa start.

    • arbetssökande : Tack för tipset, denna länken sparar jag tillsvidare. Jag bekymrar mig dock över skolans belägenhet då jag bor i Göteborg.
    • SYV-besökare : De flesta folkhögskolorna utanför stora städer har internat (studerandeboende) och bl a Oskarshamns folkhögskola har internat, så du borde kunna bo på skolan under studietiden tänker jag.
    Vägledare SYV

    Hej, läs (nedan) svar från en kermatoriemästare:
          Det finns olika sätt att få jobb inom kyrkan, jag har själv gått ifrån sommarjobbare, timanställd till säsongsanställd och sedan tillsvidare.
    Beroende på vilken ort man tänker söka sig jobb så kan det se olika ut.
    På många kyrkogårdar krävs det att man har trädgårdsutbildning alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet för att kunna söka ett jobb, det finns trädgårdsgymnasier, lantbruk och även vuxenutbildningar.
    Det finns ett utbildningsorgan som är inriktat på kyrkogård och krematorium som heter SKKF, där finns utbildningar att anmäla sig till, dock bekostas utbildningarna av en själv.

    På krematoriet så är det meriterande med teknisk bakgrund så som elektriker/industri eller motsvarande. Truckkort är också meriterande.
    Vid anställning hos krematorier så utbildas man ofta internt, man får ta truckkort och gå 4 st. krematorieutbildningar över tid.
    Man kan certifiera sig till krematorietekniker efter genomgått utbildningar och arbetat X-antal timmar.
    Det är också meriterande om man har pannskötarutbildning eller är certifierad pannskötare.
    Yrket är också speciellt med tanke på arbetsmiljön och det uppdrag som vi utför dagligen.
    Vi går mycket på hur man är som person, då man ska kunna hantera stress, extrem noggrannhet och också kunna bemöta människor i sorg, vilket kan kräva en viss livserfarenhet.

    Besök gärna www.skkf.se

    Hej igen!
    Läs (nedan) svar från Ystads Kyrkogårdsförvaltning:

           "Det finns inte någon extern utbildning vad beträffar krematorium. Utan den sker som regel internt vid behov och då i skkf's regi.

    Det är ett väldigt speciellt arbete och viktigt - (administrativt såväl som operativt).  En relevant trädgårdsutbildning inriktning mot Park/kyrkogårdar och om behov finns hos en arbetsgivare och intresse såväl som lämplighet kan påvisas av den sökande kan man när man jobbar som "ordinarie kyrko/kyrkogårdspersonal" internutbildas för ändamålet.

    Mvh och lycka till!

    • arbetssökande :

      Tack för svaret!

      Finns det någon specifik utbildning du skulle rekommendera för krematoriearbete? Det finns nämligen flera olika och jag vet inte riktigt vad som gäller för det jag behöver.

    • Julia :

      Du kan gärna kontakta www.skkf.se och höra med dem. Det finns tyvärr ingen garanti på att kunna få anställning, oavsett utbildning. T.ex om ingen ledig plats finns, så kan de inte anställa. fundera över möjlighet att komma in på studiebesök och sedan på praktik. Här tänker jag både på möjlighet för dig att "känna på" jobbet och samtidigt "visa upp dig". Många ggr kan man komma in i jobbet via praktiken. Om arbetsgivaren "fattar tycke för dig" kan de antingen rekommendera dig just den utbildning som de tycker du behöver ja för jobbet just på deras arbetsplats och dels kan de också skicka dig på interna utbildningar när du redan är anställd.
      I Sthlm kräver de någon form av teknisk utbildning som grund. Och det finns tusentals olika tekniska utbildningar.

    • Vägledare :

      Läs också svar från ännu en sakkunnig: "I princip alla krematorier har värmeåtervinning, antingen internt eller till fjärrvärmenät. I och med detta räknas de som pannor och operatörerna ska därför vara certifierade pannoperatörer. De finns några få krematorier i Sverige som räknas in i de två högsta nivåerna på certifikat och där ska personalen vara certifierad före 1/12-2020, majoriteten av alla krematorier räknas dock in i lägre nivåer och då ska personalen vara certifierad före 1/12-2022. Själva certifieringsprocessen är rätt lik körkort. För att bli certifierad så skriver man upp hos ett ackrediterat certifieringsorgan, klarar man provet så är man klar. Det finns i sak inget krav på utbildning eller kurser. De flesta behöver dock utbildas för att klara provet."

    • arbetssökande : Okej då förstår jag. I princip så är det då en relevant trädgårdsutbildning yrkesutbildning jag bör ansöka till och beroende på omständigheterna kan jag vidare utbildas till krematoritekniker.
    • Anna : Ja, så ser det ut i dagsläget (augusti 2020). Förändringar kan i framtiden inträffa. Nya utbildningar och nya krav inom yrken kan införas. Man får därför ha "ögonen öppna" och vi råder också söka sommarjobb och extrajobb även om man inte har relevant utbildning, för att i fall man "får in foten" kan man få jobba inom de yrken du är intresserad av utan någon långre utbildning (genom interna utbildningar och arbetslivserfarenhet).
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej, jag fick nu svar angående vilken utbildning man ska ha för att få jobba på krematoriet - svaret kommer från en sakkunnig, av vilket framgår att de

    "...i Stockholm har de det som krav att man ska ha någon form av teknisk utbildning som grund.

    Därefter varvar man praktisk arbete med en utbildning i tre steg via branschorganisationen SKKF.

    Möjligt att andra krematorier i Sverige har det annorlunda.

    Du kan gärna kontakta www.skkf.se och höra.

    Med vänliga hälsningar".