Hej Samira,
    Socialstyrelsen är i Sverige den myndigheten som utfärdar legitimationer för vårdpersonal. För vårdpersonal som i Sverige måste ha legitimation, bl.a Läkare - som har sin utbildning från länder utanför EU, finns info på https://legitimation.socialstyrelsen.se/en/educated-outside
    (se bland annat info på socialstyrelsen.se/educated-outside-eu/doctor-of-medicine ).

    Kort svar
    Man ansöker hos Socialstyrelsen om legitimation, skickar in uppgifter om sin examen och ev.bevis på att man har jobbat som läkare utomlands, så bedömer Socialstyrelsen om Komplettering behöver göras (innan man kan få en svensk läkarlegitimation) i form av kurser och/eller praktik.

    Problem som kan uppstå?
    Det kan ibland vara svårt att komplettera pga man ej hittar eller kommer in på de kurser som man behöver få betyg ifrån eller pga man ej hittar en lämplig praktikplats. Några garantier går inte - på förhand - att få att kunna komplettera och efter det få legitimation för att få jobba som läkare i Sverige.
    Alltså, man blir inte per automatik "behörig läkare", inte ens med examen från läkarprogrammet som man gick i Sverige, utan man ansöker om legitimation hos Socialstyrelsen. Oftast kan läkare utbildade i andra länder få legitimation (om inte direkt, då Efter en viss komplettering).

    Info (ovan) är det som gäller nu-för-tiden (april 2020). Reglerna kan ändras i framtiden. FRåGA SYV kan inte ge ngn garanti på att samma regler gäller om några år.
    För mer info om legitimationer för vårdpersonal i Sverige var god läs info på Socialstyrelsens hemsida eller kontaka Socialstyrelsen.

    Vänligen
    ANNA