Aurora
    Vill gärna bli flygledare men eftersom utbildningen inte är öppen i Sverige och maninte helt hundra kan veta när den öppnas upp igen undrar jag om det finns någon möjlighet att utbilda sig till det utomlands t.ex. Skottland - där universitetsutbildning är gratis - utan att gå på IB?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Aurora!

    Jag beklagar att vi på Fråga SYV inte kan de detaljerad information om utbildningar utomlands. Vi har ingen möjlighet att sätta oss in i alla utbildningar i olika länder.

    Jag måste hänvisa dig till den så kallade EURES-rådgivare som är expert på Scottland - Celia Pappas, epostadress: [email protected]

    Du bör skriva till Celia på engelska

    Du kan också - om du vill - kontakta SYV på IB-programmet på alla de skolor där IB programmet i Sverige finns och hoppas att någon av dem har fått samma fråga förut och hittade svar på den frågan.

    En bra idé är också att kontakta Storbrittaniens Ambassad och fråga om de kan i sin tur hänvisa dig vidare till rätt ställe att ställa din fråga på. Förhoppningsvis har de någon sort "utbildningsansvarig" på Ambassaden, som är insatt i vilka utbildningar som finns i bl a Scottland eller som kan leta rätt på informationen åt dig. Här får du tel.nr och epostadress till ambassaden: 08-671 30 00  och [email protected]

    Jag hoppas du hittar svar på din fråga och då får du mer än gärna höra av dig och berätta för oss vad du fick veta. Vi försöker samla på oss så mycket bra information som vi bara kan! Jag tackar dig på förhand!

    Tips på en bra hemsida som förhoppningsvis ger info som blir till hjälp för dig där också en hel del länkar till andra bra sidor finns: http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/storbritannien/

    Bästa hälsningar & jag håller tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare