Frida
    Ett par år efter gymnasiet har jag äntligen kommit på vad jag vill göra, och även om det är aningen skräddarsytt skulle jag hemskt gärna vilja försöka läsa mig till detta, även om jag kanske inte kan jobba med allt på samma arbetsplats, eller får nöja mig med en del. Jag har därav två frågor som jag hoppas få svar på.

    På gymnasiet gick jag Barn och Fritid och vad jag ser har jag alla grundläggande kurser förutom Naturkunskap B för att kunna läsa Djurvårdare - Utökad nivå i Skara. Men vad jag ser kan jag inte läsa den utbildningen utan speciell behörighet, dvs djurkurser som jag inte har. Min fråga är alltså, vad exakt behöver jag ha läst för att gå denna utbildning? Jag såg ett förslag om 40 v utbildningen i Dingle, men där fanns många kurser (ex djur på zoo) som jag egentligen inte kände att jag ville läsa, är alla de kurserna krav för att komma in, eller finns det kanske ett grundutbud som räcker för att kunna komma in på Djurvårdare - utökad nivå? Jag skulle helst vilja ansöka till utbildningen för start Jan 2016, men en 40 v utbildning hinner ju inte riktigt till det.
    Hittade ett förslag men undrar om dessa kurser räcker? http://www.studentum.se/Djurvaardare_med_D9_behoerighet_410836.htm

    Mitt skräddarsydda yrke som jag fantiserat ihop skulle vara att få jobba med rehabilitering, skötsel av “inlagda djur”, administration och reception/tidsbokning. Det är rehabiliteringen av djuren och skötseln av de inlagda djuren som är det viktiga. Ju mer jag läser om de olika djurvårdare/djurvårdare utökad nivå/leg djursjukskötare osv desto mer förvirrad och osäker blir jag över vilket det är jag ska sikta in på mig.
    Vill på något sätt ha en grundutbildning som gör att jag kan jobba på djurklinik och sedan kunna hjälpa veterinärerna i diagnostisering/behandling, ta hand om de inlagda djuren och rehabilitering av djuren.
    Vad skulle du rekommendera att jag läste för utbildning/kurser för att kunna arbeta med detta?

    Tack så mycket för hjälpen på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Frida,
    till yrkeshögskola kan du söka även utan att vara "fullt behörig" och komma in. Upp till 20% sökande kan tas in i "fri kvot" dvs utan att de uppfyller alla behörighetskraven - detta gäller enbart yrkeshögskola.
    Så är det inte på högskola. Där är det mycket strikt med behörighet.

    Den här http://www.yhguiden.se/utbildning/onnestads-yrkeshogskola-och-svalofs-gymnasium/djurvardare-utoekad-niva-djursjukvard-med-roentgenkompetens startar i aug 2015 och ansökn.tid är till 15 april.
    Den här http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare startar om ca ett år (10 månader), enligt vad vi vet - i januari 2016.

    Jag råder dig ta kontakt med de 2 yrkeshögskoleutbildningarna omgående, berätta vad du har läst och varför du vill läsa hos dem - så får du svar från proffs, så att säga.

    Högskoleutbildning http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/djursjukskotare/ är på 3 år och behörighet till den är Grundläggande (som alltid krävs till alla högskoleutbildningar) + särskild behörighet i form av godkända betyg i Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    • Naturkunskap 2 (kan ersättas av Bi 1, Fy 1a, Ke 1 eller Bi 1, Fy 1b1+1b2, Ke 1)
    • Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.
    Om du läste Barn/fritidsprogrammet så borde du ha behörighet vad det gäller Samhällskunskap. Grundläggande kanske du också har - lite beroende på om du har några IG i Slutbetyget eller ej.
    Däremot måste du nog läsa Matematik 2 (som förut hette B) och Naturkunskap 2 (som förut också hette B). De två kurserna kan man läsa på heltid på 10 veckor och du kan mycket väl göra ansökan till högskola (sista dag 15 april) och kOMPLETTERA med betyg - innan 15 juni. Du kan mycket väl hinna läsa upp de 2 kurser innan början på juni i år.

    I väntan på att komma in på en utbildning, kan du söka jobb eller praktikplats på djurkliniken, veterinärmottagning eller på hunddagis, hund/kattpensionat - råder jag dig till. Då får du värdefull erfarenhet av att ha tagit hand om djuren. Det är alltid en merit att ha jobbat eller gått på praktik inom "verksamhetsområdet", som det heter.

    Återkom gärna om du har fler frågor.
    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV