Anonym

    Hej, har precis gått ut gymnasiet och fick därmed examensbevis från estetiska programmet. Tiden på estetiska programmet var otroligt rolig men framför allt lärorik. Under gymnasietiden fick jag även upp ögonen för arrangering och komposition - att komponera och skriva egen musik. I framtiden hade jag velat skriva musik till film och ha det som ett yrke. För att komma dit tänker jag att det nog är en bra idé att utbilda mig vidare och kanske läsa på högskola, därför undrar jag vad det finns för utbildning för något som vill arbeta som filmmusikkompositör. Hade absolut kunna tänka mig att plugga utomlands

    • : Som det ser ut just nu har vi inte någon renodlad utbildning i Göteborg för filmmusikkomposition. De vägar som finns inom GU är idag antingen att läsa vårt program i Musik- och ljudproduktion, där man får en hel del övning i att komponera musik till rörlig bild, eller vår mer klassiska kompositionsutbildning där man får skriva och arrangera för orkestrar och instrument av olika slag. I övrigt finns det idag i Sverige i princip bara en masterutbildning i filmkomposition på KMH/STDH: https://www.kmh.se/utbildningar/alla-utbildningar/master--och-magisterprogram/komposition-filmmusikkomposition.html I övrigt finns också Audiovisuell produktion på både kandidat och masternivå på Högskolan i Dalarna. Vidare också Gotlands tonsättarskola som förutbildning. http://www.gotlandstonsattarskola.com/sv Hoppas detta var lite hjälp på vägen! Mvh

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi tror inte det finns någon utbildning som endast och specifik utbildar till att skriva just film-musik. Ex. på utbildningar som kan passa in i dina framtida planer är kandidatprogram i komposition:
    http://hsm.gu.se/Utbildning/kompositionsutbildning

    vi ska fortsätta leta och fråga runt - och om vi hittar någon specifik utbildning för "filmmusik" eller kommer på andra bra tips - hör vi genast av oss.

    Vänliga hälsningar & lycka till!

    Hör av dig om du själv hittar ngt. som du tycker passar bra till att bli film-musik-skapare.

    ANNA

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs hans svar nedan:

    Musikhögskolan i Malmö har för närvarande ingen utbildning direkt riktad mot filmmusikkomposition, däremot omfattande arrangerings- och kompositionsutbildningar, se:
    http://www.mhm.lu.se/utbildning/program-och-kurser/konstnarligt-kandidatprogram-i-musik/komposition-arrangering

    Flera som gått dessa utbildningar fortsätter sedan vidare inom områden som film, teater/musical och fri komposition.

    På hemsidan kan man läsa mer om antagningskraven och vad man behöver kunna när man söker.

    Man kan också gå en musiklärarutbildning med inriktning mot arrangering och komposition (se vidare på hemsidan om du klickar dig fram till Ämneslärarutbildningen). Då får man båda goda ämneskunskaper samtidigt som man blir behörig lärare i grund- och gymnasieskolan.

    Det finns också bra förutbildningar som t ex Gotlands tonsättarskola och på olika folkhögskolor.

    • : Tack för svar. Låter intressant, ska genast kolla in! Vet du om det finns några utbildningar utomlands?
    • SYV-besökare : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/filmkompositor där finns det ett antal förslag på utbildningar, bl a några utbildningar utomlands med snabblänkar till utbildningarnas hemsidor. :) Lycka till!
    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Gotlands Tonsättarskola>> går varje år flera studerande som har som mål
    att så småningom jobba med filmmusik. Här lär man sig grunderna som behövs
    och varje student jobbar också mycket med att finna sitt eget tonspråk. Skolan samarbetar varje år
    med ett flertal ensembler som de studerande komponerar för; Learning by doing.
    Av våra studerande antas 90 % till kompositionsutbildningarna på musikhögskolorna
    runt om i Europa. Som heltidsutbildning i komposition är Gotlands Tonsättarskola
    den mest omfattande förutbildningen i Sverige.

    Du är varmt välkommen på besök till Gotlands Tonsättarskola
    för att sitta med på lektioner och prata med lärare och studerande för att bilda
    dig en uppfattning om skolan direkt på plats.

    Förutom Gotland finns också möjlighet att i mindre skala studera komposition på Folkhögskola
    i Härnösand (Kapellsberg), Sundsgårdens Folkhögskola utanför Helsingborg, eller på Kulturama i Stockholm.
    Mitt tips är att förhöra sig för i exempelvis olika forum
    på nätet för att få en så god bild som möjligt av de olika utbildningarnas kvalitet
    och inriktning.

    I USA finns flera olika filmmusikutbildningar, men då måste man ha en hel del på fötterna innan.

    varmaste hälsningar
    Utbildningsledare på Gotlands Tonsättarskola