Sara
    Hej!
    Jag är lite sugen på att bli hållbarhetsstrateg. Jag vill jobba mer med hållbarhet inom produktion och transport än med människor. Vad finns det för utbildningar man kan läsa till detta? Gärna på högskola då jag vill ha en högskoleexamen!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!
    du ställer en mycket intressant fråga, men som tyvärr också är rätt så svår att ge ett konkret svar på.

    För det första så kan man med väldigt många olika utbildningar jobba som "hållbarhetsstrateg"; man har kanske då en annan arbetstitel - kanske står det Klimatanpassningssamordnare i anställningsavtalet eller ngt annat men man kan då i praktiken ändå jobba med det som hållbarhetsstrateger brukar jobba med.

    ang. jobba med hållbarhet inom Transporter - se gärna info om yrken inom "logistik", t.ex logistikingenjor; logistikkonsult och framtid.se/yrke/logistiker

    och även yrke/vts-operator, yrke/fraktassistent-inom-flyget och framtid.se/yrke/befraktare
    _____
    ang. hållbarhet inom produktion
    Det finns många olika yrken och utbildningar inom det område;
    du kan börja med att kika på expert-cirkular-ekonomi; yrke/miljoutredare och framtid.se/yrke/miljokoordinator

    Du skriver om att du vill läsa på högskolenivå; i så fall "din sida" är www.studera.nu - om du vill på högskola-universitet läsa i Sverige. Studera.nu är lärosätenas gemensam hemsida.
    ... utbildningsutbud förändras; det fastställs till första dagen i anmälningsperioden; till hösten 2020 öppnas ansökan i mitten på mars 2020 och det är just då som man kan se det fullständiga utbudet.
    De flesta kan/vill läsa i några "bestämda" städer (t.ex pga bostadssituationen) eller på distans med få eller utan obligatoriska träffar.
    Du kan börja med att kika på vilka högskoleutbildningar som brukar erbjudas i de städer där du i första hand vill läsa; du kan också boka tid med studievägledare på de lärosäten där du i första hand vill läsa.
    Din fråga är väldigt "bred"; det kan finnas tusentals olika utbildningsmöjligheter - både fristående kurser; program och kombinationer av program och kurser.
    Det är, som kortast, 3 år du ska behöva läsa på högskolenivå (troligtvis längre tid, t.ex kandidat + master, vilket blir 5 år) och vilka yrken, arbetsuppgifter och arbetsgivare som kommer finnas om 5-6 år är det idag ingen som kan definitivt svara på.
    Kunskaper inom Ekonomi, Miljö, Logistik (allmänt) + de specifika kunskaper och erfarenheter från just den branschen i vilken du vill jobba som hållbarhetsstrateg kan bli helt nödvändiga för att ha möjlighet att få anställning och/eller uppdrag som hållbarhetsstrateg.

    Du skriver om att du vill läsa på högskolenivå men du kan ändå kanske "kasta ett öga" även på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/transportledare-groen-logistik
    hermods-yrkeshogskola/internationell-affarslogistiker-green-management-hermods-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management