Molly
    Hej! Vad är skillnaden på personalvetarprogrammet och personal - och arbetslivsprogrammet? Ser att det skiljer sig rejält mellan antagningspoängen. Jag vill bli personalvetare, vilken av utbildningarna ska jag gå?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Molly,
    se vad Arbetsförmedlingen skriver om yrke: Personalspecialist http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D295&sv.url=12.78280711d502730c1800072.

    Det finns ett antal olika utbildningar som leder till att man kan få jobb som personalvetare eller HR-specialist:
    http://www.utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=S1PER
    http://www.hkr.se/sv/utbildningar/programsida/?pCode=SGPA1&view=Plan
    http://sisu.it.su.se/search/info/SPARK
    http://www.hkr.se/sv/utbildningar/programsida/?pCode=SGPA1
    Skillnad i "antagningspoäng" eller Meritvärde som vid förra antagningen krävdes för att komma in på utbildningarna kan bero på att de erbjuds i olika städer: t.ex. i Stockholm & Kristianstad - är det inte samma sökande tryck.
    Det är svårt att jämföra alla de utbildningarna med varandra i mitt svar till dig, dessutom är inte vi på Fragasyv.se experter på just Personalvetenskapsområde.
    Om du väljer två utbildningar och skickar direkta länkar till utbildningarnas beskrivning, kan jag hjälpa dig att jämföra dem med varandra.
    Du kan också med fördel vända din fråga till Studievägledning på den institutionen där den utbildningen ges, som intresserar dig. Där finns det vägledare som specialiserar sig på just högskoleutbildningar inom Personalvetenskap.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Molly,
    vi har samrått med en kollega som är ganska väl insatt i Personal/Administrativa högskoleutbildningar.
    Hon tror inte att det är någon avsevärd skillnad mellan dessa två program, som du nämner i din fråga. Hennes uppfattning är att det är program med samma /eller liknande/ innehåll som heter olika beroende på vilket universitet programmet finns i. Båda programmen är på 180 p, utbildar personalvetare och ger därmed kunskap för jobb inom HR-organisationer.
    Hon tipsar också om att det även finns andra vägar att gå för att bli Personalvetare eller HR-specialist, t.ex. kan man gå Integrerande ekonomiutbildning på Handelshögskolan och välja inriktning ”Organisation och Ledarskap” inom den utbildningen.
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare