Edith
    Hej!
    Jag ska nu välja universitetsutbildning och mina egentliga krav på den är att jag ska kunna
    * läsa vidare till forskarnivå
    * jobba för en humanitär organisation (röda korset, medecin sans frontiere, unhcr) i fält

    Men jag vill inte jobba inom vården.
    Har du förslag på en utbildning?
    Jag ser också att många utlyser coordinators och logisticians, behöver en någon speciell utbildning för det?
    Jag har funderat på att läsa en kandidat i geografi och en master i hydrologi, skulle det kunna hjälpa mig få jobb i fält?
    • Liselotte : Läsa vidare till forkarnivå kan man i nästan vilket ämne som helst - om man först tar kandidat examen på grundnivå, 180 högskolepoäng = 3 år på heltid.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Jag ska samråda med kollegorna och återkommer. Ett förslag jag har att du kontaktar de organisationer du vill jobba för i framtiden med frågan om vilka utbildningar "i bagaget" som är bra att ha för att få jobb hos dem om några år. Du kan också gå in på www.ams.se och söka bland lediga jobb - en tjänst som du skulle velat söka och se vad för utbildning som önskas. Viktigt att tänka på att det inte finns ngt jobbgaranti och det kanske är bäst att läsa det som intresserar dig mest. Med vänlig hälsning, Mikael