Sabina
    Hej! Är man behörig att jobba i förskoleklass om man har förskollärarutbildning? Jag vill helst av allt jobba med förskoleklass men läsa till förskollärare.
    Sen undrar jag också om man kan komplettera sin förskollärarutbildning och jobba med något annat (pedagogiskt) om man inte trivs på förskolan? Kan man komplettera till specialpedagog?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina,

    så som >>>förskollärarutbildningen är utformad idag, så ingår det behörighet att arbeta även i en förskoleklass.

    Det är dock inte fel att ta direktkontakt med studievägledare på förskollärarprogrammet just på den högskola/universitet som du vill söka till i första hand.

    Som behörig förskollärare kan man läsa vidare till specialförskolelärare - för att kunna arbeta med "mindre barn" med speciella behov.

    Andra karriärmöjligheter för en behörig förskollärare kan vara att söka jobb som Skolledare/rektor - i första hand som Förskolerektor eller att bli forskare, "förskoleforskare" eller lärare för blibande förskollärare, dvs högskolelärare.

    Annars så kan man söka jobb inom helt andra områden, som t.ex Arbetsförmedlare>> eller utredare på FK>>, där kravet är "minst 3 årig högskoleutbildning inom valfritt område."

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare