Sabina
    Hej! Jag undrar vad man ska ha för utbildning för att undervisa modersmål i förskola? Jag har sett att en person har ställt en liknande fråga tidigare (här på sidan) och har då fått i svar att man ska utbilda sig till ämneslärare + läsa 30 hp av modersmålet. Men gäller detsamma för förskolelärare? Känns ju lite konstigt att man ska vara gymnasielärare för att undervisa för barn 1-5...

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sabina!

    du får gärna skicka info om vad du har sett att man undervisar i Modersmål på förskolan. Möjligtvis inom 6-års verksamhet men då tillhör den 6-årsverksamheten, organisatoriskt sett, till "grundskolan".

    Det kan givetvis finnas något projekt där man testar undervisa i modersmål på en förskola - kanske på en eller två förskolor under en begränsad period och utvärdera sedan...?

    Det jag tror är mycket vanligare är att om en utbildad/behörig Förskollärare har ett annat modersmål än svenska, ber hen om lov att "undervisa barn i modersmål" - från förskolerektor och från föräldrarna och pratar i så fall med barnen på sitt modersmål, t.ex under vissa timmar som de kallar för "lektion i modersmål"... det är i alla fall vad jag tror.
    Du får gärna berätta om du känner till var modersmål undervisas på dagis. Du kan då också gärna kontakta de som undervisar och fråga vad de har för utbildning. Hör också gärna av dig till oss, så vi också ska få lära oss någonting nytt och intressant! :)

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Hej igen, fick nu svar från en utbildningsledare på Högskolan i Dalarna. Var god läs hans svar nedan:

    Hej
    I behörighetsförordningen regleras endast undervisning i modersmål i skolan. Där sägs att:
    Modersmålsundervisning
    34 § Behörig att undervisa i modersmål är den som har avlagt
    1. ämneslärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 eller med inriktning mot arbete i gymnasieskolan om examen omfattar modersmålet som ett ämne,
    2. en äldre examen än som avses i 1 och som är avsedd för undervisning i modersmålet, eller
    3. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning enligt denna förordning, om han eller hon genom att ha kompletterat sin behörighet att undervisa som lärare med ytterligare utbildning har fullgjort ämnesstudier om minst 30 högskolepoäng eller motsvarande omfattning i modersmålet.
    För att undervisa i förskolan anges följande i samma förordning:
    Förskolan

    1 § Behörig att undervisa i förskolan är den som har avlagt
    1. förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100),
    2. en äldre examen än som avses i 1 och som är avsedd för arbete i förskolan, eller
    3. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning enligt denna förordning, om han eller hon genom att ha kompletterat sin utbildning har fått kunskaper och förmågor som motsvarar kraven för en examen som avses i 1.

    Det innebär väl att en examinerad förskollärare med kunskaper i det aktuella språket kan ansöka om legitimation för att undervisa i modersmål.

    Med vänliga hälsningar
    Utbildningsledare
    Högskolan Dalarna

    Hej igen,

    nu fick vi svar även från Umeå Universitet. Var god läs deras svar nedan;

    Man behöver ha en förskollärarexamen; sedan kan man ha läst ett språk som fristående kurs och sedan ansökt om utökad behörighet i det ämnet hos Skolverket.
    Kontakta personalansvarig i kommunen och hör med dem om de anställer modersmålslärare i förskolan.

    https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.237218!/Skolverket%20-%20Tabell%20%C3%B6ver%20po%C3%A4nggr%C3%A4nser%20f%C3%B6r%20kompletterande%20beh%C3%B6righet.pdf

    Med vänliga hälsningar / Best regards,
    Infocenter vid Umeå universitet

    • : Tack för svar! Mina egna barn (som är 1 och 2 år gamla) har "undervisning" i modersmål på sin förskola och det är inte någon av deras ordinarie pedagoger utan en person som kommer 1 gång varannan vecka och pratar med barnen (eftersom de är så små).
    • Liselotte : Fråga gärna den personen som kommer och undervisar - vad hen har för utbildning. Det är inte vanligt att man har undervisning i modersmål på en förskola. Det svarar t o m utbildningsansvariga på förskollärarutbildningen att de ej känner till... Det kan vara ngt. "projekt" eller "försöksverksamhet" i just er kommun. Jag kan tänka mig att det kanske är en studerande på högskola - som läser till en språklärare eller till en förskoleläre som inom sitt "diplom-arbete" - undervisar under en begränsad tid, t.ex under en termin... och tar in sina erfarenheter sedan in i sitt diplom-arbete för att kunna få ut examen från sin högskoleutbildning. Det kan vara "allt möjligt" - fråga den personen som undervisar eller fråga rektor för förskoleverksamheten. Du, som förälder, har rätt att få veta vad folk, som undervisar dina barn, har för utbildning - och sedan får du gärna berätta det för oss! :)
    SYV-besökare SYV

    Forum för skolutveckling har inom Förskolelyftet kurser om flerspråkighet men då kräver Skolverket att man ska ha en anställning som förskollärare. Bifogar länk till Skolverkets hemsida där aktuell info finns:

    https://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/forskolepersonal/forskolekurser-i-kommunen-1.258552

    Info om självaste yrket Förskollärare finns bl a på www.framtid.se/yrke/forskollarare

    Med vänlig hälsning

    SYV

    Hej igen,
    jag fick nu svar från en kollega som jobbar som Studie- och karriärvägledare på lärarutbildningen på
    Förskollärarprogrammet & hon skriver så här:

    Det finns inget formellt krav på behörighet för att undervisa i modersmål på en förskola.
    Dock kan man säga att man gärna ser en lärarexamen i botten, till exempel en förskollärarexamen.

    ......................................................................................................................................................

    Med vänliga hälsningar
    SYV :)