Marcus
    Hej
    Jag undrar vilken utbildning samt hur lång tid det tar för att ha "börsmäklare" som yrke. Jag antar att man skall gå ekonomi ekonomi på gymnasiet, därefter utbilda sig till civilekonom?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du svarar bra på din egen fråga, haha! Ekonomiprogrammet borde ju intressera dig om du vill börja en yrkesbana som ekonom så det kan ju vara ett bra alternativ.

    Traditionellt har en börsmäklare en ekonomexamen eller civilingenjörsexamen - i sistnämnda fall ofta i industriell ekonomi (det kan dock funka med andra ingenjörsexamina med exempelvis fokus på matematik eller fysik). Det är viktigt att tänka på att aktie- och annan värdepappersmäkleri kräver både möjlighet att kunna lösa matematiska uträkningar fort samt i många fall att kunna sälja.

    En civilingenjörsutbildning kräver dock att du gått Natur eller Teknik på gymnasiet alternativt ett Tekniskt basår efter gymnasiet om du går Ekonomiprogrammet - det går också alldeles utmärkt.

    En ekonomutbildning på högskolan kan vara från tre - fem år ungefär, en civilingenjörsutbildning är fem .år.

    /Lena, Syv