Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta!
    I Sverige (i alla fall som det är nu, juli 2020) så är det endast vid SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, som veterinärer utbildas.
    Du frågar också om hur högt meritvärde man behöver ha.

    Se tabell ovan.
    BF är det urvalsgruppen för sökande med omdöme från en folkhögskola. Högsta omdöme man kan få är 4.0 och med lägre omdöme brukar man ej kunna komma in på veterinärprogrammet.
    BI är det urvalsgruppen utan kompletteringar, direktgruppen, alltså om man ej behövde komplettera efter examensbevis-datumet.
    BII - är kompletteringsgruppen, för de som ej var behöriga utan kompletteringar och de som höjde sitt meritvärde genom komplettering.
    BIex är urvalsgruppen som ej längre används.

    • :

      Kan man komma in på detta program genom högskoleprovet och vad behöver man få på det för att ha den möjligheten?

    • Anna : Ja, man kan komma in på veterinärprogrammet i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet). Resultat på HP som krävdes vid de senaste antagningarna var minst 1.65 och 3-4 år tidigare 1.60.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du frågar om HP-urvalet till Veterinärprogrammet (i kommentaren). och så här ser antagningsstatistiken ut:

    vilket betyder att "någon" med 1.65 kom in i HP-urvalet, men ingen med lägre än 1.65 kom in. det betyder dock inte att alla med 1.65 kom in, men att alla med högre än 1.65 kom in.