Rikard
    Hej SYV, och tack för en bra plats att ställa sådana här frågor på!

    Jag har haft ett livslångt intresse (och därmed hobby) inom teknologi/data/IT, och har länge funderat på en civilingenjörsutbildning inom detta område.

    Som människa har jag däremot många egenskaper som jag tror hade gjort sig gott inom psykologins värld.
    Jag har väldigt lätt för att sätta mig in i andra människors situationer med tankar, känslor och anledningar till dessa (kort sagt väldigt empatisk), jag kan också ofta få en bra uppfattning om dynamiken mellan två (eller flera) personer efter lite observation (vem som har vilken roll, vem som gillar/ogillar vem osv.). Exemplen är flera men jag tror ni förstår ungefär vad jag menar.

    Lite luddigt att förklara kände jag nu när jag skulle formulera ner det, men jag hoppas huvudpoängen framgår.

    Jag har väldigt länge varit inne på det här att utbilda mig inom IT, fram tills väldigt nyligen faktiskt då jag började tänka lite bredare (och kanske lite utanför det som varit min "box").
    Nu resonerar jag som så att som yrkeskarriär kanske det vore smart att ägna sig åt det man är mer "skapt" för, så att säga.
    Ska tillägga också att jag finner psykologi och speciellt vissa områden inom det otroligt fascinerande, så intresset finns definitivt inom detta ämne också.
    Min hobby inom teknik osv. kan jag ju fortfarande behålla som just hobby, samt att det finns en liten rädsla också att denna hobby/intresse skulle förlora sin charm eller helt enkelt bli "för mycket" om det blev en heltidssysselsättning, och att det skulle sluta med att jag inte alls trivs med mitt jobb.
    Då båda utbildningarna är på fem år känns det lite långt att prova på båda för att se vad man gillade bäst :)

    Aningen djup och filosofisk fråga kanske, men hoppas den kan leda till lite givande diskussion och svar här! :)

    Med vänlig hälsning
    Rikard

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rikard!
    Du ställer en intressant och viktig fråga men som också är mycket svårbesvarad. Även om du har beskrivit dig ganska ingående, så känner inte jag eller någon av mina kollegor, dig. Om jag förstår dig rätt så är det mycket viktigt för dig att trivas inom valt yrke. Du skriver i din fråga om att du tror att din hobby inom teknologi/IT-data kanske skulle bli "lidande" inom arbetslivets strikta ramar och du kanske vill ha din hobby "i fred", så att du kan utöva det som fritidsintresse (när du vill, hur du vill), vilket jag definitivt kan se en poäng i. :)
    Det känns med det som om du redan har svarat på din fråga: det lutar åt att du vill som ditt yrke välja Psykologi. Du kanske känner till att Psykolog är i Sverige ett yrke där socialstyrelsen utfärdar legitimation och man måste ha examen från psykologprogrammet för att kunna, i Sverige, jobba som psykolog. Är du behörig till psykologprogrammet? har du ansökt till den utbildningen nu till hösten? Eller planerar du söka senare? Du kan också kika på "liknande yrken", som inte kräver psykologexamen - man blir alltså inte en Psykolog, men man läser ganska mycket psykologi inom de utbildningarna också: Psykologilärare och Psykologisk coach.
    Du kanske också kan bli intresserad i något av följande yrken:
    Ungdomscoach
    Motivationspedagog
    Kurator

    • :

      Hej Anna och tack för ett jättebra svar!

      Ja att hitta ett yrke som man trivs med är otroligt viktigt för mig (drömmen vore ju att hitta något där man så fort man vaknar bara vill iväg och sätta igång med, och sen nästan inte vilja gå därifrån).
      Och ja du har lite rätt i att jag redan (nästan) svarat på frågan angående vilket alternativ att välja då det faktiskt lutar åt psykologin för tillfället, det jag var ute efter var väl mer om någon hade någon erfarenhet eller annat att tillägga angående att välja mellan något inom intresse kontra något man har personliga egenskaper för.

      Du förstår säkert vad jag menar om jag säger att på vissa personer ser/märker man verkligen att dom är som gjorda för det yrke dom utövar. Dom där som inte bara har sin utbildning att "röra sig" på utan även den där lilla personliga touchen som gör att dom sticker ut.

      Ja jag är behörig till psykologprogrammet, blev lite förvånad faktiskt över dom låga behörighetskraven, jag trodde man skulle ha behövt läsa bland annat psykologi och andra "nära" ämnen i gymnasiet för det men icke!
      Under gymnasiet såg jag även till att bli behörig till civilingenjörsutbildningarna, så nu handlar det bara om själva valet.
      Jag har inte ansökt nu till hösten (då jag inte varit helt säker ännu), men nästa höst tänkte jag att det skulle bära av!

      Så en följdfråga på detta: vad bör jag ha i åtanke (om och) när jag väljer vart jag vill gå psykologprogrammet? Alltså vad är det som skiljer dom olika utbildningarna åt? Jag förstår att det kan vara vissa kurser som skiljer sig mellan dom olika skolorna, samt att kvaliteten varierar säkerligen beroende på lärare osv.
      Men utöver detta? Spelar det egentligen någon roll om jag har gått psykologprogrammet på Stockholms universitet eller Mittuniversitetet?

      Med vänlig hälsning
      Rikard

    • Julia :

      Umeå universitet erbjuder psykologprogrammet med inriktning mot idrott. De övriga lärosäten erbjuder det "vanliga" psykologprogrammet, som är mycket likt (kan t o m vara identiskt) på de olika lärosäten.
      För möjlighet att få ut legitimation som psykolog, spelar det ingen roll vilket lärosäte man tar sin psykologexamen ifrån. :)