H

    Jag är en osocial introvert, och har påbörjat en universitetsutbildning (ekonomiprogrammet) men har nu insett att denna utbildningen är inget för mig och valde endast detta för det inte finns någonting som jag faktiskt gillar. Har inga större intressen och vet därför inte vilken utbildning som skulle passa mig bäst. Det jag absolut inte kan tänka mig är utbildningar som innehåller kemi eller fysik. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips då jag inte vet vad jag vill göra men känner att jag vill ha någon högre utbildning än gymnasienivå. Det jag vet är att jag inte vill utbilda mig till något som gör att jag måste arbeta på sociala jobb där man har mycket människokontakt, utan vill göra något som är ganska osocialt men ändå ett vanligt kontorsjobb. De jobben jag har haft tidigare är bla. kundtjänst, fastighetsskötare/miljövärd och förskolejobb. Har vantrivts på samtliga jobb och känner mig instängd när jag måste umgås med människor eller där man måste ha någon typ av kundkontakt. Därför undrar jag vilken utbildning som leder till ett osocialt jobb som skulle vara passande för mig? Då det inte finns mycket jag gillar skulle jag helst vilja gå på en utbildning [utöver att det leder till ett osocialt jobb] som leder till jobb med en låg konkurrens och där det finns många jobb.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Naomi,
    känner du www.framtid.se - en webbplats som beskriver över 2.ooo olika yrken? Kika gärna på många olika presentationer där, t.ex kan du börja med yrken som Programmerare och "liknande yrken" som t.ex PHP-utvecklare.

    Och så finns det yrken där arbetsgivare anställer med "vilken 3-årig högskoleutbildning som helst", exempel på yrken: Utredare på SkatteverketStudiestödsutredare och Utredare på FK, samt också Arbetsförmedlare (men det är ett mer "socialt yrke", så kanske inte passar så bra med tanke på vad du beskriver i din fråga). Om du kan tänka dig läsa klart ekonomiprogrammet, som skulle kvalificera dig (pga det är högskoleutbildning på 3 år) till jobben som diverse sorters utredare på myndigheterna, så skulle du kunna gå den vägen.

    Du skriver att du vill ha ett "vanligt Kontorsjobb", annars skulle jag föreslå yrken som Tågförare och Lastbilsförare som i vissa fall kan vara jobben där man kör långt ensam bl.a kan man jobba på nätterna med att köra godståg eller långtradare långt och man jobbar ofta ensam och kan hända att man inte träffar ngn på många-många timmar. Men det är inte "kontorsjobben", så jag föreslår dem därför inte för dig. :)