wedad
    Hej
    Jag har läst natur linjen och tänker nu att läsa vidare till tandhygienist. Enligt det som jag vet så är det en utbildning med tre år. Jag har läst om tandhygienistens roll och såg att deras uppgifter är:

    borttagning av tandsten

    behandling av tandlossning

    rengöring och polering av tänder

    information om hur man förebygger tandsjukdomar

    ge stöd genom att visa vilka hjälpmedel och produkter som kan hjälpa dig i din egenvård

    Samtidigt är det så, jag har hört om att när man blir färdigt utbildad som en tandhygienst så finns det en kurs som man läser, då om man blir godkänd i det så får man utvinna tänderna och dra ut nerver, jag undrar om detta är rätt???

    Samtidigt är det så att jag undrar om det finns en utbildning där man läser några av kurser som en tandhygienister läser ?

    Jag tänkte att ansöka till tandhygienist denna termin, men såg att ansökning till detta utbildning är öppet bara i umeå, och jag bor så långt ifrån umeå.. Därför tänkte jag att fråga om det finns något utbildning där de läser några gemensamma kurser med tandhygienister, då kan jag ansöka till det denna termin och läsa de kurserna, och nästa termin så kan jag ansöka till tandhygienist ( så att jag inte ska slösa med tiden nu)

    Mvh
    Widad

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrket Tandhygienist är i Sverige ett av de yrken där legitimation krävs från socialstyrelsen och i grunden måste man ha examen från tandhygienistutbildningen. Du måste - hur som helst - komma in på tandhygienistprogrammet och om du inte gör det så kommer det inte spela roll om du redan ha läst några kurser som ingår i programmet (vet dock inte om några sådana kurser ges som fristående eller ingår i något annat program). Du får inga fördelar i att komma in till tandhygienistprogrammet i alla andra fall än om du får godkända betyg i alla kurser som ingår i det programmet och ges under t.ex första terminen - tror inte du kan läsa alla de kurser på annat sätt än om du kom in på programmet.
    Men fråga gärna studievägledare som jobbar på tandhygienistprogrammen. Jag tror du får samma svar som jag ger nu, även från dem.

    Angående påbyggnadsutbildningar efter tandhygienistprogrammet
    Utbilndingsutbud förändras. Vilka kurser eller påbyggnadsprogram som kommer erbjudas om några år är det idag ingen som kan vara säker på. Det går att ta reda vilka påbyggnadsutbildningar för tandhygienister som finns idag, men vi vet ju inte om just samma utbildningar kommer finnas även om några år, så det är för tidigt att planera för det, ännu, tycker jag (man kan bli besviken om man siktar in sig på någon påbyggnadsutbildning men den sedan ej finns när det blir dags att söka den).

    Du får gärna kika på några andra yrken också, t.ex på
    yrke/tandsköterska
    och
    tandtekniker.
    Till tandsköterska utbildar man sig i Sverige på en yrkeshögskola. Och till tandtekniker - inom högskola/universitet.
    Du kan titta på listan på yh-utbildningar till tandsköterska: yhguiden.se/tandsköterska

    Jag förstår att du inte vill "slösa bort tiden", men om du inte kan söka till de utbildnignar du vill komma in just nu - skaffa dig mer arbetslivserfarenhet, vilket är alltid bra att ha. Bedriv självstudier, sök någon utbildning som ligger inom "vård-omsorg" och i fall du kommer in kan du läsa fram tills du förhoppningsvis kommer in på tandhygienistprogrammet och då byter du från en utbildning till en annan - så att du nu, innan du börjar på tandhygienistprogrammet skaffar dig kunskaper och erfarenhet (helst inom vård-område men annars inom ngt annat område, vilket kan också visa sig vara värdefullt längre fram).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!