Marina
    Hej Fråga SYV! Jag gjorde högskoleprovet igår, tror jag får 1,2 på det och då skulle jag hade kommit in på utbildning på högskola som jag sökte till VT nu men kom inte in på betyg. Nu visar det sig att min utbildning inte startar till hösten, suck :( och vad gör jag nu då? Ångrar mycket att jag inte gjorde hp i höstas, ser nu att det SYV på min gymnasieskola inte var till någon hjälp då man fick jaga honom och han var inte alls villig att sätta sig in i min situation, gav inga råd och var totalt ointresserad. Då förstår jag inte varför man har SYV på skolan om eleverna får i princip ingen hjälp av den!? Är det för "syns skull"? Spel för galleriet ?:(
    • : SYV på min skola har varit väldigt hjälpsam.
    • Mikael : Tur för dig! Så var det tyvärr inte på min skola!:(
    • Mikael : Det är därför jag själv bestämde för att bli syv fö att hjälpa eleverna göra val och komma fram i livet.
    • : Hej! Ska försöka besvara din fråga (svaret är inte kvalificerat, men men).
    • : Det är väldigt tråkigt att din utbildning inte kommer starta i höst, har du möjligtvis kollat in samma utbildning på andra orter (studera.nu och yrkeshogskolan.se)? Det är p.g.a. olika orsaker att utbildningen inte startar, nu är jag inte säker men det kan vara så att man av olika anledningar inte har lärare för olika obligatoriska kurser inom programmet. Vad jag rekommenderar dig att göra är att ta reda på eventuella kommande starter och kanske under tiden läsa enstaka kurser. Du kanske hittar något som du blir jätteintresserad för och kanske väljer att fortsätta inom samma väg? Ett alternativ kan vara att läsa motsvarande program utomlands (om du har möjligheten och om det finns) eller kanske sätta ihop en egen examen. Oavsett om vad du tänkt göra är du ju bra att kontakta en SYV i tidigt skede så att ni kan planerna om vad du kan göra nu. Vissa är helt enkelt inte "skapta" för rådgivning och vägledning, och det är kanske därför din SYV är så. Det kan ju lika gärna vara så att han eller hon går igenom något svårt i livet, vilket också kan vara en av orsakerna. På min skola har vi alltid en SYV och bokar en tid för ett samtal med de. En SYV är väldigt viktig för det är då man har en aning om hur eller vad man ska välja för utbildning/jobb. Det är därför verkligen inte i syns skull, för oftast är en SYV en som helt enkelt visar vägen och som kan ge exempel på vad för utbildningar som passar en. Du kan försöka att kontakta en SYV på det program/universitet du är intresserad av, och vissa kommuner brukar också ha vägledare för vuxna, där du kan "in real life" träffa en och ha ett samtal. I alla fall önskar jag dig ett stort lycka till i fortsatta studier och att du hittar en väg som passar dig. Bästa hälsningar,
    • Julia : Mycket bra tankar i din kommentar, Brendan. Tack!
    • : Vad roligt att du tycker det :) ! Ingen orsak :)
    • Milla : Jag tycker också att Brendan har skrivit en bra kommentar!!!
    • : Vad kul att det är så många som tycker att det var bra kommentarer :)! Tack igen :)!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej marina!

    Jag förstår att det känns snopet för dig eftersom du förmodligen skulle ha fått plats på utbildningen om du hade gjort högskoleprovet i oktober förra året.

    Att inte alla Studievägledare är väldigt engagerade och tillgängliga för eleverna så mycket som det önskas att de skulle vara det, är ju tyvärr sant, men svårt att göra ngt åt.
    Är man som elev eller förälder missnöjd med SYV, bör man påtala det för SYVen och om det inte blir någon förändring, kan man prata med rektor. Det är alltid i syvende och sist rektors ansvar att det funkar för eleverna på skolan.
    Bra att du fick så pass högt resultat på HP Och har goda chanser att komma in på din drömutbildning nästa gång den startar.
    Skickar mina vänligaste lyckönskningar och hör av dig igen om du undrar över ngt!☺️