Madeleine
    Hej! Jag är jätteintresserad av psykologi och läser nu en grundkurs inom det. Problemet är mina gymnasiebetyg och jag kommer nog inte in på högskolan, annars hade jag allra helst velat bli socionom. Jag funderar på socialpedagog men har läst kursplanen och vad jag kan se så är det inte så mycket psykologi utan mycket pedagogik m.m och jag tror inte att jag är så intresserad av det. Finns det några andra utbildningar på folkhögskola/yrkeshögskola som innefattar mer psykologi? Jag har googlat men har jättesvårt att hitta. Om jag läser till socialpedagog, kan jag läsa till kurser som jag tycker fattas vid sidan av/efter avslutad utbildning för att bredda min kompetens?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine!
    Utbildningsutbud är inte konstant, utan förändras. Vilka aktuella / sökbara utbildningar som finns inom folkhögskola - kan du se på www.folkhogskola.nu
    och inom yrkeshögskola - på www.yhguiden.se
    Du kan kontakta utbildningsansvariga på de utbildningar som verkar vara intressanta för dig och fråga det du undrar över, bl.a hur mycket psykologi läser man inom deras utbildning. Vid sidan av alla utbildningar kan man bedriva självstudier eller läsa enskilda kurser, om man kommer in på de enskilda kurserna, för att bredda sin kompetens.
    Kika gärna på några yrkeshögskoleutbildningar som jag hoppas kan bli av intresse för dig:
    molndals-stad/aktiveringspedagog-med-inriktning-rehabilitering
    molndals-stad/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsnedsattning
    hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans
    lernia-yrkeshogskola/socialpedagog
    yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    hogskolecentrum-arboga/stodpedagog
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    campus-nykoping/specialistbarnskotare
    xenter-botkyrka/lararassistent
    campus-nykoping/behandlingspedagog