Sandra

    Hej! Om man vill jobba extra inom butik men har svårt att få jobb pga erfarenhet inom andra områden, hur gör man då? Har jobbat som lärarvikarie men inget inom service. Har kollat runt på utbildningar och ser man kan utbilda sig till receptionist/hotell/butik etc på komvux. Men blir lite förvirrad, har ju gymnasieexamen och behöver inte plugga upp något. Jag tänkte att om jag pluggar nån termin och kanske får praktik så kan jag få lättare väg till att få jobb? Då jag är trött på extrajobb inom omsorg, dår min riktning har varit så att säga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    det är tveksamt att komvux tar in dig på kurspaketet som du nämner i din fråga, men fråga gärna på komvux.
    Butikssäljare är ett icke-reglerat yrke, alltså arbetsgivare får helt fritt bestämma vem de anställer. Även om du skulle haft utbildning inom "butik/säljare" och lång erfarenhet inom det så finns det ändå inga garantier.
    Vi ser att fler och fler butiker annonserar att de kan tänka sig ge extrajobb till Högskolestuderande, alltså de som läser på högskola/universitet och vill jobba extra några timmar i veckan; och om man ej läser på eftergymnasial nivå idag, då tar de inte ens emot ansökan. Varför det är så, vet inte jag exakt... men kan gissa på att det kanske är så att man tror att studier på eftergymnasial nivå är någon sort "kvalitets-stämpel" att det är en duktig person ... Hur som helst, så kan ingen bestämma, förutom just den aktuella arbetsgivaren, vem som får jobb som butikssäljare.
    Kontakter, praktik, rätt tidigare arbetslivserfarenhet + "rätt utbildning" brukar hjälpa, men ändå finns inga garantier. Tyvärr är det så...
    Fråga på komvux om du kan gå deras kurspaket "butikssäljare" eller bara ta och gör en ansökan om den utbildningen. Det är inte obligatorisk att läsa även om du blir antagen; det går alltid att lämna återbud, alltså säga Nej, jag vill inte läsa. Ofarligt att söka utbildning. Var beredd att komvux svarar dig PLATSBRIST.
    Fortsätt söka jobb.
    Fråga också - vad Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig med.

    Du kan också kika på yrkeshögskoleutb., som inte är till Butikssäljare, utan på högre nivå men ändå inom "Sälj/marknadsföring/logistik". Hela utbudet av yh finns på www.yhguiden.se - men jag har gjort urval och du kan börja kika på listan på yhguiden.se/resultat?Education.

    Lycka till!
    Julia