Hej Malin,
    enligt information på msb.se/skydd-mot-olyckor/behorighet
    krävs det godkänt betyg i Svenska 2 och i Samhällskunskap 1b (eller samhällsk.1a2 och 1a1) - info från idag, 31 aug 2020. Behörighet kan ändras. Men enligt vad vi vet idag, så räcker det med examensbevis från ett yrkesprogram men man måste ha godkänt betyg i svenska 2 och i samhällskunskap 1a1 och 1a2.
    Eng 6 eller svenska 3 krävs inte, i alla fall som det är nu. Dock är det inte fel att läsa mer svenska och engelska än vad som krävs för att man kan ändra sig och kanske vill söka till en annan utbildning eller så kommer man kanske in in på utb till Brandman och blir då tvungen att tänka om och söka andra vägar.
    Jag vill också tips om att det finns möjlighet att jobba som Deltidsbrandman. Och att det finns också ett antal "liknande" yrken: t.ex Bombtekniker, Pyrotekniker, Brandingenjör, Brandinspektör, Brandtekniker & brandteknisk utredare.